Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.

fredag 22. mars 2019

Blåsten: Oppsummering av hyttelivet og avslutning av bloggen.

post signature
Som en del av avslutninga av hyttebloggen, har jeg lest igjennom alle hyttebøker fra bestefar Georg og Beste si tid på Blåsten og frem til i dag.

Første hyttteboka er fra 1961. Her kan jeg følge det sosiale livet til besteforeldre og slekta deres knytta til livet på Blåsten. Noen år skrives det mer i hytteboka enn andre. Fra selve hyttebyggingen og uthusbygginga forut for det, er det ingen dokumentasjon fra. Fra den tida har jeg bare muntlige fortellinger som jeg har skrevet om tidligere i innleggene om hyttebyggingen på Blåsten.

Mye moro og mye sosialt var det de første tiåra med søsken, svigerinnen og svogere og søskenbarn både på flittig besøk og på egne hytter rett i nærheten. Det var alltid noen å gå på fisketur eller en kaffitur til Fjellvannet sammen med. De første åra med "suppetur" starta også i denne tida. Suppetur var en årlig (dog mange år med opphold etter som åra gikk) "kjerringtur" på 3 dager hvor oldemor Hanna var med sammen med søstera til Beste og to kusiner. Da var det gammalsuppe, koteletter og potetsklubb som sto på menyen. Det var mye latter, dans, sang og musikk fra radio. Etter noen år orket ikke Hanna å være med lenger og svigerinne Borghild og flere venninner og kusiner ble med på suppeturene opp igjennom. Også etter at bestefar Georg døde i 1970 var "suppeturen" det sosiale høydepunktet for Beste på Blåsten.

Fra jeg var baby har jeg vært med på Blåsten. Da jeg var 3 år var jeg med Beste på hytta for første gang alene. Da fiska vi. Koselig å lese om den turen i hytteboka. I barndommen var vi med på hytta
både i vinterferie og påske. En gang husker jeg at jeg og fader´n var på besøk hos Beste på Blåsten
vinterstid. Vi hadde overnatta på Blåsten og skulle gå fra Blåsten til Breiset. Jeg mener å huske at vi
gikk fra Sandoren og opp fjellet og inn til Breiset og tilbake. Det er en god tur, tror jeg var ca 10 år. En annen gang var Beste, Fader´n og jeg på ski fra Trytetjern og him. Utforkjøringene ned fra Trytetjern var bare gøy for meg, men det blei noen knall og fall på Beste. Første gang jeg dro på hytta alene uten voksne, var jeg 12 år. Ikke noe problem, fyre i ovnen og bruke gassapparatet kunne jeg, så det var topp å få den tilliten hjemmefra.

I tenåra var jeg ikke så mye på hytta, da var det stort sett bare hest som opptok tida. Som ung voksen ble det viktig å prøve ut eget hytteliv. Da ble det turer både alene og med venner på både Blåsten og Sandoren. Både Beste og mamma brukte hyttene sine mye, men fikk låne noen helger innimellom.

Med bryggebygginga på Sandoren ble det mange flere dagsturer innimellom hest og ridestevner.
Kvegdrift fra Mørk over skauen via Kolknuten til setra på Haugplassen ble det også. Det ene året var Beste med som gjeter. Det neste tok vi hestejentene jobben, og gjeta kalvene fra setra til Mørk fra hesteryggen. Hele turen ble filma, moro var det!

Med tre års mellomrom (2012 og 2015) overtok jeg begge «bestemorhyttene». Plutselig ble jeg hytteeier, noe jeg har vært forberedt på fra jeg var liten. Det var viktig for meg at familiearven i disse hyttene forble i familien. Affeksjonsverdi betyr mye for meg. Jeg vil ha forbindelseen fra forfedre og barndom gjennom disse hyttene.

Så kom Haakon, hyttegutten! I mange år ble ikke noen av hyttene bruk vinterstid, men det ble det slutt på nå. Før vinterstengte man gjerne i oktober og kom ikke på hytta igjen før tidligst i april eller når veien ned til Sandoren var kjørbar. Det har den alltid vært til 17.mai. Haakon var 11 dager gammel første gang han vår på hyttene og den første påsken ble tilbrakt på Sandoren. Det var litt av et lass på scooteren ned fra Raje! Vippestol, krabbeteppe, bleier, pulk og melkeflasker for å nevne noe. Drikkevann på kanner ble også kjørt ned. Ungen ble bada i oppvask-kummen, sov i reiseseng og var med på skiturer opp til Blåsten i pulken. Uten scooter hadde det ikke vært mulig med hyttepåske og baby.

Vi tilbrakte både vinter, påske, høst og deler av sommerferien på hyttene. Noen sesonger var vi på Blåsten, andre på Sandoren avhengig av hvilke hytte jeg til enhver tid hadde
bygge/vedlikeholdsprosjekter på. Mange gode minner og fine opplevelser har vi hatt sammen. I 2015 tilbrakte vi minst ei natt ute hver måned gjennom hele året. Da hadde vi mange fine overnattinger i gapahukene og hengekøyene både på Sandoren og Blåsten.

Haakon er en tøffing som legger seg i hengekøya si ute i mørket og sover som en stein. Han går alene på utedoen og tisser i «tisseparken». Han er interessert i fugler og vi ser på dyrespor på tur.

Noen år med verandabygging, skifting av vinduer, maling, beising  og legging av nye taker har det vært. Blåsten har fått utvendig kledning for å beskytte tømmerveggene mot råte og i 2018 ble det gamle uthuset som var i dårlig forfatning revet. Noen av gamle-karane fra «Blåstenlekene» samt Gunnar var med og hjalp meg. Nytt uthus kom opp i løpet av  sommer og høst 2017. Vidar snekker ble engasjert, jeg var med som «lærling»  og kappa og skrudde bord. Onkel var også med et par ganger og hjalp til, det er godt med hjelp. Mange materiallass har det blitt!

Store endringer i familien  i 2018. Da er det godt å ha hyttene som fristed og en rød tråd gjennom livet. Haakon har blitt stor gutt og går lett på ski med egen sekk vinterstid til hytta. Jeg får med meg det jeg trenger i pulken. Vi to  tilbringer fortsatt feriene på hytta. Han har hyttekompiser på Sandoren å leike med.

Stadig noen trær som skal hogges for bedre solforhold eller utsikt, og ved skal man jo ha. Høsten 2018 hadde vi motorsagkurs for jenter på Sandoren. Sommeren 2018 ble hytta på Sandoren beisa  i ny gråfarge (Aske, Drygolin). Denne sommeren var det så ekstremt tørt at både kviger og sauer var på beite på Sandoren. På det meste kunne jeg telle borti 30 dyr i flokken. Haakon og jeg hadde besøk av noen rundt hytta også. Sist jeg kan huske å ha hatt kviger rundt hytteveggen var jeg 8 år. Vi bada kjempemye denne sommeren men det var skummelt med alle skogbrannene i nærheten.

Når bloggen nå skal avsluttes og forhåpentligvis trykkes til en bok, er det mange ting man tenker skulle vært med. Sånn vil det nok alltid være. Blir det bok av den, så skal jeg skrive noen ekstra ord og sette noen ekstra bilder rett inn i boken.

Hvordan vil fremtidens hytteliv bli? Om framtida kan ingen spå, men å holde på noe av det enkle hyttelivet fra barndommen vil jeg gjerne. Å kjenne på at det egentlig ikke er så mye man trenger annet enn ved, vann og litt mat er godt når det knitrer i ovnen etter skituren utenfor sti og spor. Jeg er heldig som har med meg dette fra barndommen. Jeg har respekt for hva alle mine forfedre helt fra oldefar Thorvald Rogstad som sørget for å skille ut hyttetomter til sine barn, til bestefar Georg Kristiansen som fant den fineste tomta og startet å høgge tømmeret og lafte Blåsten i etterkrigstida, har gjort.  Beste har vært et viktig forbilde for meg til å klare meg selv på hytta med vedhogst, vedlikehold, turer og naturopplevelser. I det enkle ligger en stor verdi om man bare  ser den. Mimmi bygde hytte på tomta på Sandoren som var skilt ut fra  gården Nedre Berg der hun,  og senere mamma vokste opp. Bare to år fikk hun oppleve med hytta si før hun døde altfor tidlig. Allikevel vet jeg at hun drømte om å bygge på tomta si slik som mange av søsknene. Jeg husker hun viste meg tomta og vi så på utsikten mot vannet da jeg var 8 år. Da mamma overtok hytta, brukte hun den mye i sommerhalvåret og det ble mange badeturer.

Slik jeg har arva, utviklet og har glede av  hyttelivet på skauen,  håper  jeg  også at  Haakon skal finne glede, verdi, ro og mening på hyttene i framtida. Jeg har arva, forvalta, brukt  og hatt «bestemorhyttene» til «låns». Slik ønsker jeg å overdra til neste generasjon når den tid kommer.