Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


torsdag 31. desember 2015

Tilbakeblikk på hyttesesongen 2015


Når hyttesesongen er på sitt mest travle, blir ikke oppdatering av bloggen prioritert. Her kommer derfor en oppsummering av hyttesesongen dette året med fokus på vedlikeholdsprosjekter både på Sandoren og Blåsten. Dette året har også hyttelivet vært prega av at vi har markert Friluftslivets år med minst ei natt ute hver måned.

På Sandoren:
Vi har ikke vært så mye her denne sesongen, men har vært nedom å sett etter og ordna klart for vinteren der. Når Sandoren gikk over sine bredder og ble demt opp i sept/okt var det et selsomt syn som møtte en på brygga. Hele brygga sto under vann og møblene sto i vannet i kompaniskap med naboenes kajakker og kano som hadde "rømt".





På vedlikeholdsfronten har småvinduene på soverom, ganger og "bad" blitt byttet. Alle sammen fra samme lokale vindusmakerverksted i Kviteseid som leverte de store vinduene som ble bytta i fjor. Det er godt å slippe innervinduene som skal ut og inn vår og høst og ising på vinteren.




For neste år vil det ikke være noen vedlikeholdsprosjekter jeg MÅ ta meg av på Sandoren.  I løpet av de åra som har gått fra 2002 da jeg og søstera mi arva hytta av mamma, har nå hele hytta blitt "gått over". Det første vi gjorde var å legge nytt tak, etter at jeg overtok hytta helt selv, har vi rivi og bygd ny veranda, malt/beisa alt utvendig og innvendig. Hytta har blitt retta opp og fått noen ekstra støttepunkter under samt nye vinduer. I tillegg har det blitt 2 gapahuker og bålplass.

I år har det også blitt nytt aggregat og batterilader på Sandoren. Det gamle aggregatet virker fortsatt men det ødelegger de moderne batteriladerne så da var det bare å bytte. Det gamle kan vi fortsatt bruke til verktøy og mer røff bruk. Etter et uhell med den ene soveromsdøra i utleieperioden, har det nå blitt ny dør og karm mellom stue og soveromsgang.




I året som ligger foran oss vil jeg bytte inngangsdør og på sikt ønsker jeg meg overbygd veranda slik at lagring av utemøbler blir lettere og man slipper å rydde ut og inn hele tiden. Ei flytebrygge/ utbedring av området ved brygga står også på ønskelista.


På Blåsten:
Her har det også år blitt gjort utbedringer. Sydsiden (langveggen) måtte til "pers" og ble etter anbefaling fra mentor kledd inn på samme måte som bakveggen i fjor. Jeg synes det er trist å kle inn de gamle tømmerveggene, men beskjeden fra mentor var klar. Skulle jeg ha Blåsten til å stå så lenge som mulig så var det ingen vei utenom. Å bytte ut deler av stokker ville man gjerne unngå p.g.a tilbygget og takene som ikke ville tåle oppjekking av tømmerstokkene. Mange gamle seterbuer har blitt kledd inn på denne måten for å hindre at vær og vind sliter på tømmeret.

Før jobben kunne begynne, så behandla jeg veggen med antiparasitt og maurmiddel. Bedre å ha på en ekstra gang for mye enn for lite (samme behandling i fjor også).




Onkel og mentor startet med utlekting. På denne veggen lekta vi ut med 2"2". Mentor jobber raskt og sikkert og tar høyde for ulike størrelse på stokkene og skjevheter her og der.




For å utligne forskjellen på stokkene, brukte vi ulike kiler og klosser som vi kappa til underveis. Veggen ble kledd med forholdsvis smal og rett villmarkspanel, plukka ut for å passe til eksisterende panel. Været var ikke akkurat på vår side denne dagen, men det er det ikke noe å gjøre med. Da er det ekstra kos å komme inn til fyr i ovnen kaffe, vørterøl, "gammaldags" potetstappe og kjøttpølser til lunsj.




Også kampen mot musa ble ivaretatt; musebånd og klosser mellom over/underligger ble montert samtidig med utlekting og kledning. Ved vinterklargjøring senere i høst ettermonterte vi dette også på bakveggen som ble kledd i fjor. Med meg som eier på Blåsten skal musa få motstand!





Tida gikk fryktelig fort, og så langt kom vi med kledninga da mentor måtte hjem til kuene sine. Jeg gjorde ferdig resten og kappa til vannbrett. Ville gjerne ha en liten omramming, så mål til lister ble tatt og utforing av vinduene fikk jeg snekkerhjelp til.




I høstferien ble veggen og vinduene med utforing og omramming beisa og malt. Selv om tømmerveggen "er borte" synes jeg dette ble så bra det kunne bli.




Neste år er det den siste og mest særegne veggen som må kledes igjen. Jeg liker det ikke, men må man så må man. Jeg har ansvar for å ta vare på sølvverksarbeiderens tømmerhytte, så selv om den estetisk sett endrer utseende, vil jeg at den skal bestå og kunne overleveres til sølvverksarbeiderens oldebarn når den tid kommer.




Nymalt vindu med ny utforing, vannbrett og omramming.



Tusen takk til onkel, hytteprinspappa'n og mentor som stiller opp og trår til med god hjelp på Blåsten. Det er moro å jobbe sammen, lære nye ting og få ting gjort. Vet at mentor også har et hjerte for gamle enkle tømmerstuer som trenger hjelp for å ikke bli borte. Det er inspirerende, finnes ikke så mange med både engasjement, kunnskap og erfaring igjen av den sorten.

Også inne på Blåsten har jeg fått hjelp. Jeg prøver å gjøre det jeg kan klare selv, men er det en ting jeg ikke liker å prøve meg på, så er det alt som har med strøm å gjøre. Det elektriske på Blåsten har vi derfor ikke gjort noe med siden vi overtok, noe det har båret preg av. At det gamle solcelleannlegget i det hele tatt virker,  er bare utrolig.




 I høst ble det derfor ny dugnad med hytteprinspappa'n og onkel i spissen. Alle gamle ledninger og lamper (som lyser dårlig og bruker mye strøm) ble tatt ned og nye ledninger ble trukket fra strømpanelet og rundt i hytta. En kontakt på kjøkkenet til å montere gassalarm sto høyt på ønskelista. Synes det er skummelt med gassanlegget så nære soveplassene som det blir i denne hytta. 




Det ble også montert leselamper i køyesengene og strøm lagt inn i soverommet. Her har det ikke vært strøm tidligere, så da jeg slo på bryteren første gangen og lyset strømme ut av selvlaget Norgesglasslampe, da skjønte jeg hvordan de må ha hatt det da det ble lagt inn strøm i mørke stuer i gamle dager.




De gamle batteriene hadde også gjort sitt og har blitt bytta ut med nye fritidsbatterier, så nå er destillert vannpåfylling et tilbakelagt stadium på Blåsten. 

Nå har vi vært på Blåsten for første gang i desember, faktisk i jula! Da skal jeg si at nye lamper og batterier kom til sin rett. En ny tidsalder i forhold til belysning, men det betyr ikke at vi ikke bruker masse levende lys allikevel. Det hører med både ute og inne på hytta. 
Dagene er korte i desember og sola kikker inn en kort stund.



Et snev av jul på kjøkkenet og i stua.




Sola kommer ikke over åskammen og gjennom disen før langt utpå formiddagen i desember. Tenk at det er helt bart og kjørbar vei helt ned til Sandoren. Supert med et par juledager på hytta!




Badebenken står ensom og venter på besøkende ved lille fjellvannet. Kanskje blir de neste gjestene med skøyter på beina?





Med dette bilde av tømmervegger og styggemann i vintersola vil jeg takke for hytteåret som har gått, for all hjelp og opplevelser sammen med venner og familie i friluftslivets år på Blåsten. Jeg gleder meg til nytt hytteår og nye opplevelser ute i det fri.


Gry K

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails