Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


tirsdag 8. desember 2015

#Natt i naturen i november på Ertstjern


Selv om jeg meldte meg på konkurransen til Friluftslivetsår som sesongsover og attpå til var en av vinnerne i februar, så ble jeg tidlig motivert for å prøve å sove minst en natt ute hver måned gjennom hele året. Den nest siste natta ute i år, ville vi oppleve i nærmiljøet og valget falt på Ertstjern.




Dette er et vann i nærheten som jeg har vært mye ved både med og uten hest opp igjennom helt fra barndommen av. Her har vi bada med hestene og gått på skøyter om vinteren. Dette vannet har jeg ridd rundt og forbi de siste 40 åra og mange pølser har blitt grilla her. Til og med 91 års dagen til Beste ble feira med tur og bålmat her. På Blåsten har jeg bilde av Beste med sine foreldre sammen med kua på Ertstjern. Hit gikk man en kveldssleng og kasta ut stanga. MEN aldri har vi SOVI på Ertjern.




Dagene er korte i november, så vi var på plass ved 14 tiden og rigga opp "Campen" og fikk opp hengekøyene rett før sola gikk ned. Bålet var det bare å få fyr på med en gang. Selv om vi hadde med oss ved, så brukte vi også sag og øks på noen stokker som lå der. Siden det lakker og lir mot jul så ville turgutten ha "julegrøt" som middag. Den varma han på et lite gassbluss vi hadde med.




Det hadde nå lagt seg et tynt islag på vannet. Da er det gøy å kaste pinner og stein og se om isen brister!  Skal bli spennende å følge med utover vinteren om det blir skøyteis her i år også. I fjor var det så fint å gå på skøyter her.





Når sola går ned blir det fort kjølig, så det er bare å fyre. Tur uten bål er liksom ikke ordentlig tur! Vi hadde invitert gjester på kvelden også. Litt kjedelig for turgutten å bare være på tur med "gamlingane" og gøy å ha noen å leike med. Det ble pølser, marshmallows og banan med sjokolade og mandel på bålet til kvelds.

Da besøket var dratt ville gutta legge seg. Greit for dem som sovner som en stein ute å legge seg tidlig, men for meg som har fått for vane å ikke sovne så lett ute, så ble jeg liksågodt oppe et par timer til og fyra. Natta var svart som bek men stjernenes bane over himmelen ettersom timene gikk, kunne jeg følge. Vi har pleid å ha ullteppe over fotenden på soveposen men det hadde jeg ikke nå, så litt kjølig ble det. Liggeunderlag og et saueskinn MÅ jeg ha! Jeg angra litt på at jeg ikke hadde satt opp tarpet slik som gutta, for det rima endel på hengekøya. Det ble ei lang natt men kl 7 hørte jeg turgutten var våken og klar for en ny dag. Vi sto opp til et hvit-rima Ertstjern og fyra bål i god tid før sola kom opp over skaukanten.




Koselig å dra hjemover til frokost i soloppgang og se bålet fortsatt brenne der ute på odden. Kanskje kom det noen turgåere forbi litt senere på formiddagen og kunne nyte varmen og lyset fra bålet? 

Da er det bare desembernatta igjen, fra å nå målet om å ligge ute gjennom hele året. Spørs om det ikke blir i jula en gang, ei ekte julenatt ute, det hadde vært noe!



Gry K

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails