Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


lørdag 12. september 2015

Nye vinduer og høy vannstand i Sandoren.


Selv om vi ikke har brukt hytta på Sandoren selv det siste året, blir ikke vedlikeholdet glemt. Bytting av vinduer begynte i fjor vår. Da ble skjevheter rettet og to nye pilarer støpt under hytta. Deretter ble alle de store vinduene byttet. Vinduene er spesialbestilt etter mål hos en lokal vindusprodusent i Kviteseid. Riksantikvaren kjøper vinduer hos denne produsenten, så da regner jeg med at kvaliteten er god.




I sommer sto de små vinduene for tur. Det er fortsatt småruta vinduer men med midtstolpe og utenpåliggende sprosser. Aldri mer bekymring for verken kitting eller vask av 82 små ruter! Og termoglass i stede for de gamledagse innervinduene som jeg har drevet å tatt ut og inn hver vår og høst skal bli herlig! Slippe ising vinterstid fordi innervinduene med tiden ikke var helt tette gleder jeg meg også til.




I forrige uke var det flom i Kongsberg og omegn. Da jeg kom ned på østsiden av Sandorvannet sto ca 60 meter av veien under vann ! Veien over til hyttene på "øya" var helt fin så jeg kjørte bort for å sjekke. Hytta har ingen problemer i forhold til vann men synet som møtte meg på brygga var overraskende!




Mesteparten sto under vann og vannet sto godt på øverstiden av kampesteinene som forankrer brygga. Båtene til naboen var også kommet på besøk på egenhånd. 



Aldri har det i min tid på Sandoren vært så høy vannstand. Denne dagen sto vannstanden ca 130cm høyere enn vanlig.



Rajeveien hadde fått medfart av vannets utgravninger men gravemaskiner var på plass så veien var kjørbar. Da vi kjørte ned til bygda igjen ble det sightseeing av Labrofossen. Stas å ta med hytteprinsen på slike opplevelser i nærmiljøet.




Voldsomme vannmasser og ekstra spennende å skue opp mot Labrofossen nedenfra på samme måte som J. C Dahl gjorde da han malte det berømte bilde av fossen.




Heldigvis hadde vannet på Sandoren gått betraktelig ned igjen dagen etter, så veien igjen ble kjørbar på østsiden av vannet.


Gry K

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails