Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


mandag 6. juli 2015

Sommerblomster på Blåsten


Juli og ferietid. Da blomstrer også mange av blomstene på Blåsten. Går det for mange dager mellom hvert hyttebesøk og det er veldig varmt, må jeg en tur opp å både vanne litt og slå gress.




Beste sa alltid at man måtte være nøye med å ikke la det gro til rundt hytta om man ville holde uttøy borte. Jeg vil verken ha mus, maur eller orm rundt hytta så ryddesaga blir starta titt og ofte.




Da Beste dreiv på Blåsten var det et vell av blomsterbed. Husker hun fortalte at hun fant jord til beda under store furutrær som hun gravde opp. Det største bedet har jeg satt meg som mål at jeg skal klare å holde i hevd. Har mått planta noen nye stauder men flere av de gamle stauder står fremdeles. I år har de trives ekstra godt etter påfyll av jord i våres. Tigerliljene må jeg faktisk luke litt for ellers tar de over hele bedet. De blomstrer ikke før senere på sensommeren.

I det andre bedet sto det i mange år en Bresk men til slutt ble det så stor at den ikke lenger hadde nok vokseplass i gropa i berget så den rotvelta til slutt. 




Nå har det blitt staudebed der, så får vi se hvilke slag som klarer seg. Akeleier, ulike Geraniumer, Storknebb og Anemone står der nå. Vil helst ha gamledagse "bestemor"-stauder. 




På vei opp til hytta stopper jeg alltid i veikanten og plukker med meg markblomster til å ha på bordet. I dag tok jeg med meg en kvist av ei nyperose som hadde forvilla seg i en veikant. Akkurat denne typen synes jeg er ekstra "bestemoraktig" så den måtte bli med på bestemorhytta. Den dufter også så godt! 

Sammen med hjemmelaget rabarbrasaft og tynne gardiner som flagrer lett når vinduet står oppe til lufting, ble sommeren på Blåsten et faktum.




Også myrull er jeg svak for der de står og lyser opp med bustehodene sine. Noen får være med og får plass i den gamle melkrukka på tømmerveggen sammen med gamle bilder fra Beste og bestefar Georg sitt liv på skauen. Myrulla får meg alltid til å tenke på det vesle diktet som besteforeldrene mine valgte som en siste hilsen:

"Skal hilse fra fjellet
Jeg kommer med bud:
Det lyste så herlig det inne.
På floene vogna myrduna brud
Mens vindene lekte så linne."




I år har jeg for første gang også potteplanter i vinduskarmen. Det måtte bli Dronning Ingrid, den mest nostalgiske pelargoniaen synes jeg. Her står hun å nyter utsikten mot Skrim.




Den tåler godt å tørke litt, så derfor passer den fint som hytteblomst. Har denne også ute på verandaen og på uteplassen.




Ellers planter jeg om våren stauder i potter og gamle kar. De får pryde inngangen til hytta om sommeren før jeg planter de ned i bedet på høsten. De som klarer seg får jeg dermed gledet av neste år også.


Gry K




Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails