Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


lørdag 27. juni 2015

Vår og forsommer på Blåsten


Våren og forsommeren er den travleste tida også på hytta synes jeg. Prøver å leve litt etter mottoet om at " det man ikke får gjort før St.Hans, det blir ikke gjort ". Husker Beste ofte sa det og har i grunn erfart det samme. Om våren er motivasjonen og gjøremåla mange mens man i juli heller vil bade og oppleve ting.


I våres har vi hatt 3 uteskoledager på Blåsten. Årets prosjekt har vært å lage 7-steinsovn. Jeg måtte dermed ut på steinjakt etter passende emner. Fikk god hjelp av mentor og svigerfar til dette. Emnene ble så frakta opp på Blåsten. 

Steinene til sideveggene ble gravd litt ned for at de skulle stå støtt og i lik høyde. Ei passende steinhelle ble murt fast oppå. La også ei tynnere helle i bunn. Dermed bar fyringskammeret ferdig. Tre mindre passende steiner ble valgt til sideveggene i bakerovnsrommet. Ei ny mindre helle på toppen. Alle steiner og heller ble murt fast av en blanding av ildfast mørtel, sement og ferdig betong.



Vi har prøvefyra en gang. Da blåste det så mye at det måtte noen justeringer til på trekken. Fyra i 2-3 timer men fikk ikke opp tilstrekkelig varme i bakerovnsrommet. Hella blir varm nok men ikke lufttemperaturen. 



Neste fyring skal jeg prøve å fyre med kull i det øvre rommet og ved i fyringsrommet, så får vi se hvordan det går. Sier som Pippi: " det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert!"

Ellers har vi hatt spennende fuglekasseobservasjoner når det har vært uteskole. Observasjonene har vi ført inn i skjema laget i Ithougts på IPad. Dette blir oversiktlig og lett-leselig når bildene integreres. Har vært moro å følge utviklinga fra reirbygging til unger i kassene. Om noen dager er de første flyvedyktige og skal klare seg på egenhånd. 




To større furuer har mentor også felt og kvista og både elever og lærer har fått nyte godt av hans kunnskaper om skog og trær. Veldig moro og inspirerende.



Også er han en mester med motorsaga, kan du se hva han lager av den største kubben? Takker for et langt og flott samarbeid med denne mentoren!

Det har også blitt ei natt i naturen i juni også på hyttegutten og meg. Vi rigga til myggnettet i gapahuken og sov ute. Det er så fint nå, lyst om natta og lite insekter var det også. Fuglekvitter nesten hele døgnet.



Nå har det blitt sommerferie, så håper på godt badevann og mange dager på hytta før skolestart igjen.


Gry K





Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails