Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


søndag 8. mars 2015

Måneskinnsnatt i gapahuken


Første natta ute i mars (fra 4.-5.) ble en ekstra fin naturopplevelse med fullmåne og fantastisk måneskinn.

Dro avgårde etter jobb i solskinnet på onsdag. Skituren fra parkeringa på Raje ned Råbakkdalen og langs Sandoren ble ikke noe å skryte av. Det var bare kjørt et scooterspor etter siste snøfall. Håpløst å ploge i det smale sporet så balanserte på kantene der det gikk og ellers lot jeg det bare stå til.

Fra Sandoren  og opp på Blåsten spente jeg skia fast på sekken og gikk på beina. Vel oppe var det bare å få fyra opp i hytta, koke kaffe og kose seg med en matbit i sola i gapahuken. Deilig å komme seg på skauen midt i uka og koble seg av de vanlige rutinene! Nyte stillheten og bare være.




Også denne gangen skulle kollega Vigdis komme på ski i kveldinga og være med på en "natt i naturen". Jeg spente på meg skia i Blåtimen på Blåsten og gikk henne i møte. Månen var allerede på vei opp og det lå an til en skikkelig måneskinnstur.




Og måneskinn det ble det til gangs! Hodelykter klarte vi oss godt uten etterhvert. Så vakkert det er i skauen og utpå myrane i måneskinnet! Det fantastiske duse lyset hvor alt blir valører i  blågrått, de lange skyggene fra trea mot glitrende snøkrystallene på bakken. Jeg angra fort på at jeg ikke hadde med meg et annet kamera i tillegg til IPhone. Da vi kom opp på Blåsten måtte vi bare sette oss litt på reinskinnet i månelyset før vi gikk inn og begynte å tilberede skogens konge til middag.




Utrolig fort tida går i hyggelig selskap og med et utømmelig lager av temaer som det skal reflekteres over! Som forrige tur ble klokka fort 02 på natta før vi fikk krypi ned i soveposene. Det var bare noen få minusgrader men vi hadde saueskinn både over og under oss allikevel.
 



Natten var stille og selv om jeg ikke sover så mye når jeg ligger ute ( du ska itte sova bort .....osv) så er det alltid fint å våkne opp til soloppgang og fint vær. Kontrastene blir store til månelyset, verden våkner opp i fremkalt tilstand hvor alt i verden igjen får tilbake fargene sine. Tenk så mye av dette vi går glipp av når vi er hjemme i en travel hverdag.....alle skulle hatt sitt "natur-sted". Så heldige vi er som kan oppleve dette, også midt i uka da gitt! 

Etter brunsj bar det hjemover igjen. Været hadde snudd og det begynte å snø da vi gikk fra Blåsten. 

Da jeg kom hjem hadde premien min fra en-natt-naturen konkurransen kommet! Jeg var så heldig å bli trukket ut som en av vinnerne som sesongsover og premien var Bergans Rondane Winter sovepose, bok, multiluer og reflekser!


 

Snakk om å være heldig! Og jeg som har lånt pose de gangene jeg har liggi ute fordi jeg bare har sommerpose selv, passa helt perfekt! Gleder meg til å prøve den på neste tur. Og kanskje kan man snart høre orrspill i nærheten også?


Gry K

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails