Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


søndag 15. februar 2015

Friluftslivets år fortsetter i gapahuken.


En helt vanlig onsdag denne uka gikk turen til Blåsten etter jobb. Med fri på torsdag var planen klar, overnatting i gapahuken 1 mnd etter overnattinga sist da vi var på trugetur. Denne gangen skulle skia luftes litt også. Med siste dagers mildvær ble planen om å gå hjem via Bjørndalsrunden endret. Lite snø og veldig hardt føre. Kjørte derfor til Raje og sto på ski ned Råbakdalen og fulgte oppkjørt løype opp til Trengendalen og Blåsten. Ingen sak med litt hardt føre når det er kjørt opp bredt spor med løypemaskin slik at det er god plass til både skøyting og ploging. Det er stor forbedring på løypekjøringa fra tidligere år hvor det var helt tilfeldig og enkelte år ikke kjørt i hele tatt. Det liker vi!




Jeg dro opp i forveien og fyra opp i hytta og kokte kaffe og så på de siste solstråler skinne på Styggemann, før jeg la i vei oppover til parkeringa igjen for å møte  Vigdis som jeg jobber med. Deilig med raskt skiføre! Selv med tunge turski gikk det greit å skøyte og brukte ikke mer enn 30 min fra Blåsten og opp. Den største utfordringa var i grunn nedkjøringa fra Blåsten, men det gikk bra.

Med hodelykter og stjerneklart ble det en fin tur ned igjen og lyktene jeg hadde tent ute før jeg dro, lyste fint i skauen da vi kom opp siste kneika til Blåsten.




Godt og varmt var det i hytta, koselig å ha besøk på Blåsten. Vi skravla i vei og elgbiffmiddagen ble tilberedt på grillen. Det ble flere og lange pedagogiske temaer som ble belyst den kvelden og plutselig var klokka langt over midnatt.  Vi bar ut madrasser, saueskinn og soveposer og rigga oss til for natta i gapahuken. Perfekt temperatur med bare noen få minusgrader om natta og vindstille (det er ikke så ofte på Blåsten!). Deilig å legge seg i klar, frisk luft og se på stjernene . Våkna kl 04 og da var månen kommet fram og lyste fint. Sov til kl 8 da var det soloppgang. Sto opp og gikk å fyra opp i hytta, før det bare var å krype ned i soveposen litt igjen og nyte sola og kjøttmeisen som fløy rundt og sjekka fasilitetene i de ulike fuglekassene rundt bålplassen. Koselig.



Litt trøtt i trynet men ikke verst å våkne opp til detta!

     


Etter brunsj rydda og ordna vi litt før hjemturen gikk på ski i rundtløypa fra Sandoren, inn på Bjørndalsrundenløypa og opp mot Raje igjen. Sol og rene påskestemningen på skitur. Fint døgn på skauen i koselig selskap. Takk for turen og en natt i naturen!


Gry K

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails