Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


tirsdag 28. oktober 2014

Så er hytta klar for vinteren


Dagene er kortere og kveldene mørke, og det er godt å ha vinterklargjort hyttene. Dette pleier jeg å gjøre i slutten av høstferien i tilfelle snøfall i oktober. I år var jeg glad for det, for første snøfallet kom for ca 2 uker siden. Den har heldigvis forsvinning igjen nå, så dagsturer på hytta så lenge det er fint vær er det muligheter for. Sist søndag ble det dagstur med besøk av lille frøken olderbarn (Beste) og mammaen og pappan. Da blåste det så mye på Blåsten at det ikke nytta å sitte ute. Fyr i ovnen må vi alltid ha på Blåsten, så vi spiste og kosa oss inne mens vindværet ruska i gapahuk og hytte.


Jeg har en huskeliste hver høst når jeg ordner klart for vinteren. Nytt i høst var å henge opp alle saueskinna for å passe dem for mus og at de får lufta seg bedre. Mener å ha sett at man gjorde det slik i gamle dager.


Ellers er jo alle museforebyggende tiltak første pri! Hyttepappaen har lusa ( felt inn klosser mellom over og underligger i nedlkant av utvendig panel) på tilbygget og inne på verandaen. Jeg har putta inn både hønsenetting og stålull i sprekker og hull. Gift i form av depoter og klosser er det satt ut i rimelige mengder i, under og rundt hytta. Det er ikke gifta det skal stå på, alle skal få!!!!! Ei gammal tømmerhytte blir nok ikke helt musetett, men en må jo ha trua på at det hjelper noe! Nytter ikke å gi seg sa Beste bestandig, og det skal hun jammen ha rett i.


Ellers tømmer jeg ut alt vann, rydder inn uteting, heller frostvæske i vannlåsen og passer på at tørrvarer er på glass og bokser i skap. De to siste åra har jeg også putta alt i kjøkkenskapene (også dekketøy, glass, panner ett.) i plastbokser men lokk ( også m tanke på mus). Da er det ikke så mye jobb med å vaske opp alt igjen på våren. Spader settes ut på verandaen så de er tilgjengelige etter snøfall. Materialstabel pakkes inn og bålpanna og grillen ryddes bort. To stendere setter jeg inn under verandataket for å støtte ekstra opp mot mye og tung snø. I år har jeg også satt inn slik støtte i uthuset også.

Inne pakker jeg inn alt av sengetøy i luft-tette poser. Det gjør at sengetøyet ikke blir rått. Aske tas ut av ovnen og ved bæres inn.


Så skulle det være klart. Da kan vinteren komme men vi tar gjerne til takke med en tørr fin høst først.

Jeg har tenkt på om tiden ikke snart har kommet for å avslutte denne bloggen. Målet om å blogge over tid for å dokumentere hyttelivet i tekst og bilder, føler jeg at jeg har nådd etter 5 år med hytteblogging. Da jeg startet fantes det nesten ikke hytteblogger som beskrev hyttelivet på eldre hytter. Hytteblogging var den gang i all hovedsak hyttebyggingsblogger. Det har vært artig å følge utviklingen ettersom flere hytteblogger som min har dukka opp. Blogginga har disse åra ført til at jeg har hatt besøk av både Dagbladet Søndag og Hytteliv og hyttene har vært publisert på en rekke nettsider. Blogginga har også ført til kunnskap og erfaringer med digitale verktøy og foto. Snart vil jeg sende bloggen til blog to print og få den tilbake i bokform, det har vært det endelig målet fra starten av. Men først skal de siste innleggene skrives, før ringen er sluttet.....



                  Gry K

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails