Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


onsdag 17. september 2014

Blåstenhuken er ferdig!

Sist helg kunne jeg endelig kose meg i den nye gapahuken på Blåsten. Etter først en tur på Dyrsku'n og den årlige saueskinnshandelen hos Skinnlåven, bar turen opp på hytta på lørdag. Har også vært kjempeheldig og fått mange gamle Norgesglass av "farfar" som har mye rart på låven. Endel av disse ble lykter i gapahuken og på bålplassen. 


                                   


Synes det er artig at man igjen har begynt å produsere Norgesglass og er glad i de med solcellepanel og ledlys i lokket, men de kan ikke måle seg med de gamle glassa med grønnfargen i glasset spør du meg....

        

Sekken var derfor som vanlig tung opp bakkene til Blåsten, men det hører liksom med det også. Supert og varmt vær var det. Hadde to ting på "lista" som skulle ordnes og utover det skulle jeg bare kose meg alene på Blåsten. 

        


Beslaget rundt pipa på taket skulle befries for strammebåndet og etterfylling av roof7 i alle overganger og skjøter mellom beslag og pipe. Greit å få det gjort med finværet i sikte før vinteren kommer.


        

Så var det bakveggen og lafteknutene på hytta som skulle forberedes på igjenkledning neste helg. Vil jo aller helst ha tømmeret mest mulig synlig, men nå må tiltak settes inn mot råte i deler av enkelte stokker.  Å bytte ut stokker er ikke et alternativ nå i forhold til tilbygget og takene som man antar ikke vil tåle en oppjekking av veggen. Da må det bli kledningen i i villmarkspanel på samme måte som på tilbygget. Bakveggen og lafteknutene ble derfor behandlet med antiparasitt slik at det får trengt inn i treet og tørket skikkelig før innkledning.


       


Typisk Blåstenmat ble det også til middag. Suppelapskaus med høstens rotgrønnsaker og oksekjøtt. Middagen ble inntatt i gapahuken i solnedgangen (kl 19.30 går sola ned på Blåsten nå) før jeg fyra opp i bålpanna og tente lyktene. Det blir skikkelig mørkt på kvelden nå men satt ute rundt bålet sammen med hyttenaboen  og ei venninne til månen kom opp kl 22. Koselig!


        


                                   

       

På søndag bevilga jeg meg tid i sola i hengekøya og gapahuken. Har ikke vært så mye avslapping her i sommer så nå lot jeg kledningsborda som skulle vært båret opp, bare ligge noen dager. De går nok ikke fra meg..... Super helg i kjempevær!


                                                          Gry K



Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails