Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


søndag 15. juni 2014

Nytt tak på Blåsten!

Så var takleggingshelga over og vi har lagt nytt tak på Blåsten! 



Dette hyttetaket har det vært en lang prosess å få bytta. Da de gamle takplatene ble tatt av for flere år siden, viste det seg at det ikke fantes undertak på hytta. Platene var bare skrudd rett i åsene. Påfølgende vinter ble materialer til undertak kjørt opp på scooter. Neste sommer (2012) ble undertak og mye takplater lagt. I fjor sommer viste det seg at de mye platene var angrepet av hvitrust, de var for tynne til dette taket og tålte lite. Etter endel om og men tilbød selger å kompensere med nye, tykkere plater av bedre kvalitet mot at vi fjernet rustplatene og monterte de nye selv.




Mentor har vært med som fagansvarlig og onkel har stilt opp og hjelpa til i helga. Tusen takk, hadde ikke klart dette uten dere! 
Jeg hadde også kjøpt inn takrenner så vi monterte disse også. Med skjevheter i hytta måtte det til både utregning og utprøving i praksis for å få riktig fall på renna. Sammen med nytt tak, takrenner og kledning av bakveggen med laftekasser samt bedre utlufting i krypkjeller håper jeg at Blåsten skal stå i mange år til!


Gry K

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails