Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


søndag 26. januar 2014

På ski i vinterskogen, Bjørndalsrunden


Endelig skikkelig god gammeldags vinter med snø og skiføre! Etter vi var på Blåsten for 2 uker siden har det snødd jevnt og trutt.

                      Ut på tur!


Bjørndalsrunden er nå kjørt opp så det er fin turløype. Via løypenettet rett bak huset hjemme, kan vi gå på ski hjemmefra og helt opp på hytta hvis vi vil. Mye klatring og sekken bør ikke være for tung, men det er mulig. 

    Eventyrskog blant snøtunge trær

I dag kjørte jeg imidlertid og parkerte på toppen av Kisgruveveien og gikk derfra. Gikk opp til Trytetjern og derfra til Slåttemyrane. Mye stigning . Etter en stund svinger løypa mot jerngruvevanne, med utsikt til Ringtjernkollen. Så fortsetter stigningen opp til man kjører ned på Fjellvannet.

    Fjellvannet i dag, litt grått med snø i   
    lufta.

De fleste som gikk Bjørndalsrunden i dag gikk motsatt vei. Det er lettere å gå andre veien og heller få mer utforkjøringer. Det skal jeg prøve neste gang!

Jeg tenkte kanskje å gå opp til Blåsten å spise nista der før turen ned til Bjørndalen ( eller Bjønndæl'n som vi sier). Det var ikke noen som hadde brøyta løype eller kjørt scooter i den retningen før meg, så det ble med forsøket.


          Mye løs snø og feil staver for 
           brøyting av løype.

Datt tvers igjennom all den lette snøen og hadde bare staver med små trinser som gikk rett til bunns. Det ble altså ikke noe Blåstenvisitt i dag.

            Koselig å komme hit!

Desto koseligere var det å komme ned på Bjønndæl'n og sitte å spise nista ved de gamle løene. Mange av de gamle sommerfjøsa og løene her er borte nå, men disse to ser ut til å bli tatt vare på. 


   Hvor gamle kan disse være tro?

Veldig koselig med disse gamle bygningene. Mens jeg satt der å spiste nista, tenkte jeg på hyttelivet som Beste og bestefaren min Georg hadde her på Bjønndæl'n i tiden før de fikk bygd Blåsten. Georg hadde en onkel som het Andres som de fikk låne en av de gamle hyttene av. Dette var jo en seter så det var dyr her om sommeren.


Få ting er så fint som gammelt lafta tømmer, vakker farge og håndverk.

Nå har det grodd veldig til med store trær langs vannet. Husker godt at det var mer åpent med fin utsikt til Bjørndalsvannet da jeg var barn. På gamle bilder ser man at det naturligvis var helt nedbeita her og helt åpent med setervoll.

         Andekassa ved Vierbekkvann

På vei nedover igjen fra Bjørndalsetra, går løypa over Viervann og Vierbekken. Her er det flatt og lett terreng å gå i. I krysset fulgte jeg løypa mot Landsverk. Så er det bare å sette utfor i bakkene nedover mot parkeringa på 
Kisgruveveien .

Her er det noen skikkelige bakker med både staup og svinger, veldig moro! Husker godt disse utforkjøringer fra jeg var liten, de voksne hang såvidt på! Artig å tenke tilbake på. Er glad jeg var mye ute på ski i oppveksten, har blitt veldig glad i ski og tur!

Flott tur i skogen i dag og neste gang satser jeg på å komme oppom Blåsten en tur også.

                      Gry K

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails