Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


søndag 8. september 2013

Vedprinsen i vedtunet


Denne helga har stått i vedens tegn. Har ikke hatt tid til å kappe og kløyve det vi hogg i påsken før nå. Dermed blir dette ved på Sandoren til tørking neste vår og sommer. Som med enhver prins følger det med visse arbeidsoppgaver som skal forberede en på fremtiden..... For hytteprinsen er det intet unntak. Litt erfaring i jobbing med ved er perfekt for en som gjerne vil være "jobbemann".




Forrige helg var vi på dagstur og fikk god hjelp av "farfar" som har drevet mye i skogen. Han lærte meg å file motorsagkjedet. Med hver vår sag fikk vi kappa opp alt sammen. Koselig dag på skauen med både bål, veding og grillmiddag.


 Selv "farfar" synes det var i overkant mye å kløyve for hånd så da begynte jakten på aggregat og kløyver som ville fungere sammen. Vi prøvde to aggregat og to ulike kløyvere uten resultat. En snill hyttenabo lånte meg sin kløyver og den fungerte på mitt gamle (neste oppgitte) aggregat. Sliter litt i begynnelsen på startstrømmen men går bedre etterhvert når det får gått litt.



Denne helga kom mommo og hjalp til med kløyvinga. Mange kubber som skal lempes og løftes! Hytteprinsen var kjempeflink og sto på, men så ble han trøtt og sliten også! Slokna kl 18 med klærne på! Etterhvert som veden ble stabla opp ble det nesten som et lukket vedtun, ganske koselig i grunn.




Søndag morgen våknet vi til strålende sol og morgendisen som letter av vannet. Det er så fint! Nå er høsten her. Frokosten inntok vi i gapahuken i sola. Hytteprinsen så muligheten til å bli kjent med nye hyttekompiser på nabohytta.  Det har vært veldig fint for han i sommer og høst å bli kjent med hyttegutter og jenter både på Sandoren og Blåsten.







Litt kløyving sto igjen i dag, men etter 1,5 time kunne aggregatet slås av. Tilsammen 7,5 timer med kølyving var unnagjort, herlig! Har ikke hatt så mye ved stabla opp til tørk tidligere. Er første veden jeg har vært med på å både felle, kviste, kappe og kløyve selv. Etter jobben var gjort, var det fristende med et bad. Friskt kan man vel karakterisere det......15,5 grader i vannet er ikke mer enn det må være.......




For denne vinterens forbruk skal jeg kjøpe noen vedsekker. Synes vedinga tar mye tid som jeg gjerne bruker på andre gjøremål, men den veden som hogges for å tynne/gi mer sol på tomta vil jeg gjerne gjøre opp og bruke. Har noe jeg skulle ha gjort opp på Blåsten også.......





post signature

1 kommentar:

Liv sa...

Det varmer jo litt ekstra godt med ved som man har ordna helt sjøl, eller hva? :) Og hytteprinsen står på, ser jeg! :)

Mannen min lurer på hvilken kløyver og hvilket aggregat dere har brukt? Er det dobbeltvirkende sylinder? spør han. Vi har ikke prøvd kløyver på hytta - mannen min bruker øks. Foreløpig.

Related Posts with Thumbnails