Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


onsdag 18. september 2013

Saueskinnsdilla!


Tradisjonen tro var vi sist fredag på Dyrsku`n i Seljord. Veldig moro å gå der både å se på dyra og handle brukshåndverk og kortreist mat. Antikviteter er det og på "Sterke-Nils" tunet demonstreres det gammelt håndverk og ulike teknikker.


Jeg har noen faste jeg må innom å handle av hvert år, og to av dem
 er Smith&Bull, Skinnlåven fra Hønefoss som selger saueskinn og to jenter som selger tova sitteunderlag. De lager med mange fine motiver, men nå har jeg 4 sitteunderlag med kule sauer på! Ull for alle penga med andre ord.






Hos Skinnlåven har de veldig fine skinn til en meget god pris. Jeg er mest glad i de langhåra av Islandsk villsau. Her har jeg handla de fleste av mine saueskinn som jeg har på begge hyttene og hjemme. Her får du skinn i ulike størrelser. 




I år ble det to skinn, et tofarga i ekstra stor størrelse og et nesten helt hvit i medium størrelse. Ingenting er som å krype oppi sofaen med et (eller flere) saueskinn om vinteren....




Jeg bruker saueskinna mine hele året både ute og inne. På Blåsten er den plassbygde sofaen "kledd" med skinn, de blir brukt ute i hagemøblene, i gapahuken og på benkene rundt bålplassen. Alltid bruk for et ekstra saueskinn!







Nå gleder vi oss til høstferien med mange saueskinn og sitteunderlag i ull!


post signature

3 kommentarer:

Synnøve. sa...

Halloen.
Så herligt med saueskinn. De varmer godt når man trenger dem.
Har to hjemme her og. Fått dem av en nabo som hadde villsau. Dem er best.

Ha nå en fin mandag og nyt dagane som kommer.
Klem Synnöve.

Oliv sa...

Jeg liker bildene og innleggene dine. Gjennomført og fint. God høstferie. Vår er i uke 41.

Liv sa...

Det går godt an å ha dilla på saueskinn, ja! Noe så godt og varmt, da! Nydelig bilde av hytteprinsen!

Related Posts with Thumbnails