Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


lørdag 17. august 2013

Vurderer å leie ut hytta på Sandoren i høst


I dag har vi vært på hytta i finværet. Kost oss på brygga i sola, plukka blåbær og tatt noen oppdaterte bilder av hytta. 


Jeg vurderer å leie ut i første omgang for et års tid, så får vi vurdere videre. Tenkte å leie ut fra nå i høst selv om jeg skal ha snekker til å bytte ut halvparten av vinduene med en gang det er farbar vei til våren. Det skal være fort gjort.



Jeg vil så gjerne at begge hyttene mine skal være i bruk og at det skal se ordentlig ut på tomtene. Det krever mye både av tid og økonomi å vedlikeholde og bruke to hytter slik som jeg ønsker. Jeg ønsker å ta vare på disse stedene og utvikle dem videre med ulike prosjekter.




Også kommende sesong blir det vedlikeholdsprosjekter Blåsten i tillegg til at det viser seg å være en produksjonsfeil på de nye takplatene som ble lagt der i fjor høst. Selger og leverandør er kontaktet så håper jeg det ordner seg men det krever jo planlegging et halvt år i forveien mtp transport av materialer. Skikkelig uflaks spør du meg!




Jeg ser at vi ikke kommer til å ha tid til å bruke hytta på Sandoren med alt som skal gjøres neste sesong, så da er det greit å prøve å leie ut for en periode.

Stua har spiseplass med dagseng/sofa og sofakrok. Hytta er vedfyrt, men har også en gass stråleovn som kan flyttes rundt etter behov. Til vedovnen er det ovnsvifte og kjele for varming av vann. Belysningen er noen 12V lamper, parafinlampe og ellers levende lys. Leietaker må kjøpe ved selv.


På kjøkkenet er det propan koketopp og et lite gassdrevet kjøleskap. En lem i kjøkkengulvet skjuler også en liten "kjeller" hvor det er kjølig. På verandaen er det også en gassgrill. Gass til kjøkkenet, oppvarming og grill sørger leietaker for selv.




 Jeg leier ut med alt, så det er bare å ta med seg tannbørsten og nyte hyttelivet. Eneste begrensning er at vi ikke ønsker dyr eller røyking i hytta da vi er allergiske.

Vann bæres inn i hytta fra enten brønn, sisterne eller hentes i Sandoren (avhengig av årstid). Drikkevann har vi tatt med hjemmefra.




Vi har brukt hytta hele året. Det er kun sommervei frem så om vinteren må man gå de 2,5 km fra Raje på ski eller leie scootertransport. Vi har stort sett brukt scooter, men har jeg vært alene har jeg gått på ski og hatt pulk med mat og litt klær. Det er to soverom med køyesenger i begge. I tillegg er det en dagseng i stua som kan brukes til ekstra overnattingsplass ved behov.



Det er utedo i uthuset. Der er det også aggregatrom og en liten bod. Aggregatet gir 230V inn i hytta som lader batteriet slik at det også er 12V strøm til litt belysning. TV signal har jeg ikke, men det står en liten TV og DVD spiller i hytta. Kan være greit å ha med små barn på regnværsdager....

Et bitte lite "bad" med en vask er det innenfor vindfanget.




Hytta ligger på ei 5 mål stor tomt. Fra hytta går det en bred sti ned til gapahukene og bålplassen. Den minste huken er beregnet på ved til bålplassen. Her kan man oppleve både soloppgang og orrhanespill rett i nærheten om våren. Vil man overnatte ute men ha det tørt under seg og le for regn og vind, kan gapahuken anbefales!


Fra gapahuken går stien videre ned til brygga. Om sommeren er det utemøbler her nede og kanoen ligger også tilgjengelig her. Veldig fint å padle fra Sandoren og Buvannet til Fossvannet og Kolsjø. Det er bekk/elv mellom vanna så man slipper å bære.

Med en sommer som i år, er det deilig å kunne bade og kose seg på brygga. Selv om det er endel små fisk i Sandoren, så er det grei ørret og tryte (abbor) å få. Det er flere fiskevann i nærheten.




Det var litt vemodig å ta disse bildene i dag for å bruke dem til "utleiebilder". Vi har storkost oss her både sommer og vinter men skal jeg få tatt vare på "bestemorhyttene" mine slik som jeg vil, må jeg bruke tida mi på ei hytte av gangen til jeg er mer ajour på vedlikeholdsfronten.

Da jeg annonserte Blåsten til leie for noen år siden (denne leies ikke ut nå) var det 10 interessenter så det blir spennende å se denne gangen.

post signature

3 kommentarer:

Anonym sa...

Lykke til Gry, håper du får en drømme leietager. Hadde jeg vært litt mere sporty skulle jeg leid :-)
Bjørg

Liv sa...

Hei Gry! :)
Vil absolutt tro at noen (eller kanskje mange) vil bli fristet av de flotte bildene av idylliske Sandoren! Hvilke andre medier bruker du for å nå flere aktuelle leietakere?

Skjønner veldig godt at du velger å få hjelp til å holde liv og røre i hytta. Vi andre som har "bare" ei hytte, synes ofte det er vanskelig å få tida til å strekke til.

Lykke til! :)

Grip dagen sa...

Lykke til med utleie-prosjektet.
Heldige er de som kommer til dekket bord på denne måten!
Det må da være mange som ønsker en slik mulighet - for de er det langt mellom. Det kan også være en grei øvelse for de som ønsker å se om de ønsker å investere i sin egen hytte senere.
Jeg skal også nyte hyttelivet til helgen. Skal faktisk dra dit helt alene. Må innrømme at jeg ikke er veldig tøff når mørket kommer. Men jeg er desto tøffere på dagtid..!
Flotte og inspirerende bilder du viser. Kanskje jeg også skulle ta en fotorunde på hytta denne helgen...? Får se om det er bloggbart.
Mange hilsner Marit

Related Posts with Thumbnails