Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


mandag 5. august 2013

Hytteferiedager med besøk, leik og blåbær


I månedskifte juli/aug skulle hytteprinsen og jeg ha noen dager på hyttene. Vi hadde bedt med oss venninna hans og mammaen på overnatting på Sandoren. Ungene leika og kosa seg. Været var fint så selv om badetemperaturen hadde sunket fra 23 til 21 grader, var det bare å hoppe til vanns. Må bare passe på for plutselig er det over....





Resten av familien til hjertevenninna (minus storebror) kom også, så før middag ble det tid til litt padling. Koselig med mange gode venner rundt bordet!




Neste dag pakka vi og turen gikk videre opp til Blåsten. Her spiste vi sen lunsj og ungene leika litt, før vennene måtte vende nesa hjemover igjen.


 Jeg og hyttegutten skulle være igjen i to dager. På Blåsten har vi en damm som stadig ble utvida litt da jeg var liten og som fungerte som vaskevannskilde. Nå samler vi regnvann til dette i ei tønne.


 Dammen er nå som før, et  populært tilholdssted for gutter og jenter med plankebåter.




I min barndom hadde jeg noen timer i denne dammen. Det gikk stort sett i rumpetrollfanging eller leik med barkebåter og strikkmotorbåter.


 På nabohytta var det disse dagene to andre hyttegutter som også var på hytteferie. Med leik i dammen blir man fort kjent! Hyttegutten min kunne fortelle den første kvelden at: "jeg husker hva de heter, men ikke hvem som er hvem!"




 Dagen etter hadde jeg lovt guttene å ha snekkerverksted og lage plankebåter. Vi har endel avkapp og rester etter hyttetaket så her var det bare å sette i gang å kappe og spikre! Gutta var ivrige med hammer og sag og vi hadde "prøveseiling" for å finne ut av balanseringa av båtene og flyteevne (hvor mye kunne man lesse på før den sank?).


Læreren kosa seg mens ungene snekkerte, testa og justerte etter utprøving. Fysikk etter "learning by doing" med andre ord. Veldig stas med nye leikekompiser å bli kjent med på Blåsten! Får håpe det ikke blir så altfor lenge til neste gang.




Og mens ungene leika hele dagen og ble både våte og møkkete, fikk jeg tid til litt lesing.



 En av de tingene jeg gleder meg til om sommeren er tid og ro til å lese. På Blåsten er det ikke TV, så med noen saueskinn og 12V strøm til litt leselys, er det bare å dykke inn i boka om kvelden etter leggetid for hyttegutten.




Det har stått mye om det gode bæråret i mediene i det siste, og på hyttene er det intet unntak. De siste åra har det vært dårlig med blåbær så endelig er den her! Bare å finne noe å plukke i og sette seg ned i ei tue rett utenfor hytteveggen. Trenger liksom ikke gå på blåbærtur i år, det er bare å forsyne seg. Vi rakk å plukke litt før vi skulle hjem, men vi skal nok sanke mer og ha i fryseren utover vinteren.





Om ikke mange dagene har hyttegutten 5-års bursdag. Da vi plukka kom han  med så mange gode forslag til hva vi skulle bruke bærene til, så disse havner på ei bursdagskake med navn Pavlova.... 
Gleder meg!



Takk for koselig besøk og nye leikekompiser for hyttegutten!




2 kommentarer:

Vibeke Reigstad sa...

Det er så fine bilder fra hyttelivet at man blir helt rørt. Fikk lyst til å lese bok på saueskinn og spise blåbær nå jeg også :-)
Fortsatt god sommer!
- Vibeke

Anonym sa...

Gratulerer så mye til hytteprinsen på hans 5 års dag! Alltid like gøy å lese bloggen din Gry! Kjempemisunnelig på all kosen du har på disse hyttene :-)
Bjørg

Related Posts with Thumbnails