Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


onsdag 14. august 2013

De siste sommerferiedagene før hverdagen kaller......



For to dager siden dro hytteprinsen og jeg opp på Sandoren for å nyte de siste dagene av sommerferien.


  Det har vært et fantastisk fint vær og veldig god badetemperatur i sommer. Veldig fornøyd med det! Men allerede for to og en halv uke siden synes jeg lufta hadde et annet drag over seg. Vinden er ikke så varm lenger og det blir kaldt når sola er borte..... Klargjøring av hytta for vinteren er rett rundt hjørnet, og hyttesesongen er på hell. Håper på en tørr og fin høst og noen fine helger på hytta.




Et lite musetettingsoppdrag sto også på dagsorden disse dagene. Tror musa kommer seg inn i kjeleskapet via røret fra utslagsvasken på kjøkkenet. Utstyrt med stålull og hønsenetting skulle inngangen tettes! Tetta med stålull og sammenrulla/sammenpressa hønsenetting i flere omganger. Dette gnager den ihvertfall ikke igjennom!



For en uke siden fikk jeg også vært på en koselig moltetur i området med ei venninne. Vi brukte hele dagen,skravla masse, spiste to nister, bada tre ganger (badetemp. i  Sandoren var da sunket til 18,5) og fant 4kg molter hver. Veldig koselig tur! Enkelte steder der sola står godt på, fant vi faktisk molter som sto og råtna på rot, det var et trist syn. 




Kvelden før molteturen hadde jeg moro av å lese litt i oldemor Hannas veldig gamle kokebok: "Kogebok for by og land" om bruk av bær på ulike vis: "Det er rent syndigt hvor mange af vore skogbær der staar og raadner til ingen nytte. Dersom der er småbørn i huset som ellers intet nyttigt kan utrette, burde de bare drive paa at plukke alle de bær...."

Jeg skal nok ha med meg unger på skauen og plukke blåbær og ihvertfall gjøre litt for at de ikke skal råtne til ingen nytte.....




Tilbake til de to siste feriedagene; Da vi hadde kommet opp og spist middag tidlig, varte det ikke lenge før vi hørte helikopter lavt over hyttetaket. Vi løp ut og skjønte at det var kalking av fiskevann i området som skulle skje. Hyttegutten ville såklart bort å se på helikopteret som hadde landa på myra på andre siden av vannet. 



Vi gikk over kloppa og satte oss i skråningen rett ved parkeringa til Blåstenhytta. Vi hadde med saft og kjeks og kosa oss med å følge med på helikopteret i aksjon der det kom flyvende inn og ut for å hente mer kalk. Hyttegutten synes det var kjempetøft å kjenne "vinden" fra helikopteret og se hvordan gress og busker lå flatt pga vindraget fra rotoren!




Dette har jeg opplevd en gang før for endel år siden. Den gang fikk jeg en opplevelse for livet. Jeg ble sittende å prate med piloten etter kalkinga var over og fikk tilbud om å være med opp og fly en tur over området! Gjett om jeg ville! 




Er bare fasinert av helikopter så dette var virkelig en drøm! Jeg fikk oppleve drop og vektløs tilstand, flyvning i lav høyde over vann og over hytta. Utrolig moro og en stor opplevelse var det! Jeg glemmer det aldri og en dag VIL jeg opp i et helikopter igjen!


Med bare en overnatting denne gangen så var sommerferien over og etter litt leik, avslapping og middag dagen etter, bar turen hjemover igjen ned til bygda.



Takk for i sommer!


post signature


Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails