Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


torsdag 4. juli 2013

Blåsten, til ære for Beste 1 år etter.


I dag er det 1 år siden vi fulgte Beste til hennes siste hvile. Innlegget i dag må derfor bli et bilderas fra Blåsten. Litt ekstra pynta for anledningen blir det også.....



Sammen med Bestes eget utvalgte dikt til dødsannonsen, blir Blåsten det sterkeste vitnesbyrdet og minnene jeg har, knyttet til Beste:


Skal hilse fra fjellet,
jeg kommer med bud:
det lyste så herlig der inne
På floene vogga myrduna brud,
mens vindene lekte så linne.



Som gjest på bloggen i dag skal du selvfølgelig bes inn på kaffe/saft og mat slik vi alltid ble møtt av Beste da vi kom på besøk på Blåsten:



Etter å ha kommet opp den bratte kneika er det godt å ta en pust i bakken. "Sett deg ned, du vil vel ha litt drikke i sommervarmen?"




"Velkommen inn, her er mitt paradis på jord!"



"Sett deg og hvil litt, så setter jeg over kaffi`n!"




Kaffevannet er henta i olla ......




..og snart putrer kaffen i kjelen og kaffelukta brer seg i hytta.


Kaffen helles opp i tynne porselenskopper med skål. "Sikkert at du ikke vil ha noe mat da? Vil du ha eggerøre og skinke? Fort gjort å laga tel på veaovnen!"




Det romsteres på kjøkkenet og dekketøy blir finni fram.




"Sett deg til bords så tar vi en matbit og snakker sammen."





Mens vi sitter der og prater om både gammalt og nytt, glir blikket over de gamle tinga som alltid har vært her. Jeg er glad for at noen ting bare er slik det alltid har vært.



"Er du trøtt etter maten? kanskje du vil legge deg nedpå litt?"



Jeg tenker på at det vil kalte "storesenga" som små, slettes ikke er så stor lenger....




 ....en liten strekk er jo ikke å forakte? Jeg blunder av til lukta av Sunlight i oppvaskvannet og klirring i oppvaskkummen.




Etter en liten lur, må vi ut i det fine været. Ta en fisketur borti Fjellvannet kanskje? eller på tyrisanking ned til tørrfurua?





rusler vi i vei med gummistøvler i buskløgna da.....

Takk for besøket og velkommen igjen.



Takk for disse minnene!


post signature


5 kommentarer:

Liv sa...

Som å være på besøk hos din Beste.... Den gode atmosfæren, gjestfriheten... Nydelig....!

Anonym sa...

Nydelige bilder og kjempeflott minne om din beste!
Bjørg

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Allerede et år siden. Syntes det var nettopp du mistet din kjære Beste. Så koselig det har vært å komme til henne. Nå har du tatt opp tradisjonen hennes. Føler jeg kjenner den hyggelige atmosfæren som ble skapt. Kos dere på den idylliske plassen. Herlig å gå fra rom til rom.

God sommer klem fra Hjørdis

Gårdsjenta sa...

så koselig hytte!! :) La meg til her, så jeg kan få masse hytteinspirasjon :) hva har du gjort med sofaen?

vi skulle jo ha på panel på utsiden, så vi satte ikke inn ny laftestokk. Vi bare kappa den vekk, og laget en brystning på innsiden. Støtta opp med 2x4 (mulig det var større dimensjon..) og isolerte inni "hullet" i veggen, før brystningen ble lagt på innsiden. kom jo litt overraskende på oss at det var såpass ille også, så da måtte det ble den kjappeste løsningen

Oliv sa...

Takk for at du inviterte. Jeg liker meg godt på besøk hos deg. Får også mange minner fra de gamle tingene du har tatt vare på. Jeg har også tatt med noen ting fra barndom som jeg maler og pusser opp. Skal vise bilder på bloggen.

Related Posts with Thumbnails