Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


søndag 7. april 2013

Motorsagkurs og et par kvistsprell


I helga har vi igjen vært på hytta. Har fått gjort unna endel praktiske ting. På Blåsten har vi fått opp drikkevannslager og materialer til vindskier.


 Jeg har også fått et aldri så lite  "motorsagkurs" med pappa`n til hytteprinsen som instruktør. Hytteprinsen selv var også ute med saga si, men synes nok mamman og pappan ble vel opptatt av vedhogsten......



.....men arbeidshanskene er ihvertfall på! 
Det er praktisk å kunne bruke saga til tynning og vedhogst på hytta. Det er fint å få hogd nå før trærne trekker for mye vann. Selv om det er tungt å vasse i snøen, gir også snøføre andre fordeler som mer lettvinn transport av stokker og kvist, passe temperatur og ingen insekter.



Instruktøren forklarte viktige sikkerhetsmessige rutiner ved felling, kapping og kvisting. Motorsag skal man ha stor respekt for, kan være veldig farlig redskap! På den annen side lærer man jo ikke dette hvis man ikke får opplæring og praksis! Så er det bare å forberede seg på del 2 av kurset.



Bjørka datt slik den skulle. Så er det å kappe og kviste.


Mye kvist blir det av hogsten. Da jeg skulle rydde den i en stor haug fant jeg det ene fine Y-pinnevevemnet etter det andre. Har planer å om lage slike Y-pinnevever med både elevgruppa og hytteprinsen. Kvist og vedhogstavfall kan brukes til litt av hvert!


 Bjørkeris ble det nok av, og noen ble til en krans på hytteveggen.



Hytteprinsen fikk også prøve seg med pilkestikka i helga. Selv om det ikke ble fisk denne gangen, var det gøy å prøve. Maggoten ble omtalt som "vennen min", er vel tvilsomt om denne begeistringen var gjensidig....


post signature

1 kommentar:

Gamlestogo sa...

Hei hei :-)
Såå koselig blogg du har!! Her var det mange hyggelige bilder :-)
Tusen takk for veldig hyggelig kommentar inne hos meg!!
Ha en fin kveld!!
Ingrid :-)

Related Posts with Thumbnails