Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


tirsdag 5. februar 2013

Vedkjøring, sol og......mus!



I helga har vi kjørt opp ved til Blåsten. Oppi mitt hode har det vært helt utenkelig å kjøre ved til skauen, men nå har vi altså kjøpt og kjørt ved til begge hyttene i løpet av høsten og vinteren. Nye tider med "ny" generasjon hyttefolk.....

 Jeg har opp igjennom alle år sett hvordan Beste har sanka, kappa, kløyva og stabla ved. I oppveksten var "veding" en hata aktivitet,  noe vi bare måtte være med på for å bidra til vinterfyringa i heimen. 

På hytta synes jeg vedinga har vært ok å drive med men med to hytter som skal forsynes med ved til både ute og innebruk blir det litt i overkant. Har jo så mye annet jeg også vil gjøre når jeg er på hytta!




I de 8 årene som hytteeier har vi høgd (unnskyld dialekta) litt hvert år/hvert annet år på Sandoren både for å få mer lys og utsikt på tomta samt vinterved. I fjor felte sambo et par større trær i påsken, så blir det noe hogst i år, så blir det på ettervinteren/våren. Greit å slippe unna alt lauet og ikke minst insektene når det begynner å bli varmere.


Jeg har tenkt på at jeg gjerne skulle ha lært å bruke motorsaga skikkelig slik at jeg kan felle, kviste og kappe selv. Har prøvd litt for noen år siden men har hverken lært eller fått øvd meg..... Kanskje et aldri så lite motorsagkurs for jenter på hytta? Det hadde vært noe! Skjønner at jeg har  " lært i den skolen jeg har gått" for Beste var også slik, ville klare mest mulig selv! Også synes jeg det er veldig gøy å mestre nye ting da.




På lørdag var det bare fint vær og herlig temperatur. Det er så deilig å være ute hele dagen! Innimellom vedkjøringa ble det tid til både bålkos og skitur. Langs løypa fra vinterparkeringa over skogen til nabohytta og opp igjen til Blåsten, var det dyrespor og rare, gamle furutrær å legge merke til. Hjemme går jeg stort sett alltid i preparerte løyper men på hytta er det liksom noe av sjarmen å gå uten løype eller i "brøyta" løype. Da er det ikke fart eller teknikk som er fokus men naturen, lyset og føret.


Kakao med krem i "gammeldagse" emaljekrus  i sola er ikke å forakte.


Vi hadde med et lass med noen av tingene som vi ryddet ut før vi skulle leie ut for et par år siden, sammen med noen av tingene etter Beste. Har veldig lyst til å lage en liten bildevegg med gamle bilder på Blåsten.


 Ny kubbelyslampe kom det også opp i taket. På sikt skal vi gjøre noe med belysninga men må bare finne noe som passer. Kan liksom ikke bare putte inn hva som helst i denne gamle tømmerhytta synes jeg.... 




Jeg drømmer om å lage Norgesglasslamper med glødepære og stofftrukket ledning. Det hadde passa på Blåsten! Noen som har laget slike tro? og hvordan tilpasse dem til 12V strøm?




Det faktum at jeg er i overkant redd for mus (irriterende idiotisk, hva kan den musa gjøre meg liksom?) og at vi etter å ha lagt oss for kvelden hørte mus i hytta, er tross fint vær og skiføre det vi kommer til å huske best fra denne hyttehelga..... Heldigvis sov hytteprinsen mens foreldrene lurte på hvor den j......musa var. Ikke så mye søvn den natta, men da musa ble oppdaga i vedkassa skal jeg si at både kassa og musa kom ut i en viss fart!!!! Jeg hater de krypa inne i hus og hytter!
Før vi dro hjem ble hytta saumfart, støvsugd og rikelig med giftblokker lagt ut. Så er det bare å håpe at den/de som måtte komme inn forsyner seg rikelig og søker ut etter vann. Alle skal få, sier nå jeg!
Har du hatt besøk av mus i hytta di og hvordan "muse-sikrer" du?



post signature

6 kommentarer:

Åshild i bestemors hage sa...

Vi trenger ikke hytte for å ha mus. Det går vel ca 20 i fellene tidlig hver høst, men så blir det stille heldigvis.

Liv sa...

Også vi fraktet ved til fjells i høst! Vi kom ikke igang med hogginga før seint på sommeren, og da ble det ikke tørr ved til vinteren.
Vi har ikke observert en eneste museskit på hytta, og ingen har gått i fellene. Etter at vi pusset opp hytta, er vi foreløpig fri for mus. Tror vi, ja! Musefeller er effektive, synes jeg. Det går noen mus i fellene her hjemme, og du kan jo gjette hvem som må riste dem av...

Lise sa...

Jeg lagde ei norgesglass-lampe i går kveld. Den skal bli med oss opp på hytta i vinterferien. Jeg har kjøpt stofftrukket ledning på Clas Ohlson. Jeg bytta ut glasset i lokket med "gitter" fra en sykkelkurv etter tips fra en kreativ dame. Sykkelkurven kjøpte jeg på Jula for nesten ingen ting. Brukte glasslokket og lampeholderen som mal og klipte ut med avbiter.12 Volt har jeg ingen peiling på, men med riktig ledning (?) og pære er vel det en grei sak?

Solveig sa...

Tusen takk for hyggelig hilsen! Så tøff du er med motorsaga:0)
Høres ut som deilige dager på hytta, akkurat slik det skal være:0)
Jeg hater også mus! Skikkelig leit å få dem innomhus!
Ønsker deg en flott helg!
Klem fra Solveig:0)

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Koselige bilder! Ingenting er så flott som opplødd ved.
Du har visst allerede fått en god forklaring med Norgesglassene. Ser så flott ut på "hver gang vi møtes".
Jeg har tidligere googlet og da fant jeg også mange gode løsninger.
Vi har en del mus på låven. Jeg fant en i støvsugeren og skal si støvsugeren for ut i en viss fart. Tidligere fikk vi kjøpt kontakter med lyd som musen ikke liker. Disse fungerte veldig godt. Men nå finner jeg dem ikke lenger i handelen. De er nemlig ikke evigvarende.
Lykke til med både bekjempelse av mus og nye lamper.

Klemmer fra Hjørdis

Sirius sa...

Vi har hatt noen runder med mus på hytta. jeg har prøvd å tetta alle kriker og kroker og da ble det stilt i mange år. Men i vinter hadde den dessverre klart å kommet seg inn igjen.

Jeg vegrer meg litt for feller og gift men hvis jeg ikke klarer å holde musa ute må kanskje det bli et alternativ..

God helg :)

Related Posts with Thumbnails