Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


lørdag 16. februar 2013

Norgesglasslampe til hytta



Endelig har jeg fått laget Norgesglasslampe! Fikk et supert tips her på bloggen om hvor det gikk an å få kjøpt stofftrukket ledning med sokkel til en rimelig penge. Da var veien kort til Claes Ollhson og til lampene fra North light! De finnes i flere farger, men ble kjempeglad da jeg så de hadde den i svart-hvit "strykjern" mønster.




Etter å ha sett litt rundt på nettet ser jeg at det er mange fine løsninger til innfesting av lampa i lokket. Spørsmålet er om hvor mye av støpsel og pære man vil skal synes nedi glasset, eller om du vil at noe av støpselet skal synes på oversiden av lokket. Så må man bestemme seg for hva slags materiale man ønsker å bytte ut det orginale glasslokket med.



Du har sikkert gjettet hva jeg har brukt, nemlig hønsenetting! Har hatt en rull liggende og dette koster jo ingenting. Det er allikevel fargen på nettingen sammen med Norgesglasset og ringen på glassene som jeg tenkte vil passe godt sammen. Denne løsningen sørger også for ventilering slik at det ikke blir så varmt i glasset når lampa er i bruk.




For å få godt nok hold, klippet jeg ut to hønsenettinglokk og la oppå hverandre. Klippet og bøyde til et passe stort hull til innfestingen av lampa.





På sokkelen fra North light var det en metallkuppel tredd utenpå sokkelen (du ser denne på det øverste bildet) du ser stikker opp her. Den har jeg valgt å fjerne.

 Det går også an å skru opp ringen lenger ned på sokkelen (slik som man kan feste lampeskjerm til), tre på hønsenetting-gitteret og skru på ringen igjen. Da vil mer av øverste del av sokkelen synes opp av gitteret og mindre av pæra nedi Norgesglasset.



Vola! ferdig Norgesglasslampe. Siden jeg skal ha denne på hytta der det er 12 volt strøm må jeg ha en 12V pære og derfor har jeg også satt på en kontakt (denne følger ikke med i pakka). Hvis du har skjult anlegg der du skal ha lampa, følger det med i lampeledningpakka oppheng, sukkerbit og en kopp som skjuler tilkobling og oppheng.




At jeg er glad i Norgesglass er ingen hemmelighet. Hvis du vil lese mer om Norgesglass og tidligere Norgesglassprosjekter kan du klikke her og her

Synes fargen på disse glassa er så fine og sammen med denne gammeldagse ledningen synes jeg dette nesten ble litt notalgisk. Gjenbruksprosjekter er alltid inspirerende. Det å kunne lage noe nytt av gamle ting og sette de inn i nye sammenhenger synes jeg er spennende. Billig (denne kom på under hundrelappen uten pære) og miljøvennlig er det jo også. Så gjenstår det bare å få hengt dem opp på hyttene.



At Norgesglassa har blitt populære igjen er tydelig for i begge gjenbruksbutikkene jeg har spurt, var det ikke et eneste glass igjen! For bare et par år siden var det hyllevis av dem i alle størrelser til 10kr/ 15kr. Jeg har mange Norgesglass men har de fleste på hyttene både til oppbevaring av alt mulig og som telyslykter. Jeg manglet derfor noen glass da jeg skulle igang med lampene, men fikk noen av tante på Aspheim. Takk!
Blir nok flere Norgesglasslamper i nærmeste fremtid her i gitt!



post signature



4 kommentarer:

Lise sa...

Så fin lampa ble! Lurt å bruke hønsenetting i lokket!

Randi sa...

Det var jammen en god ide! Fint ble det også :)

Liv sa...

Da ble det Norgesglasslampe på deg! Smart løsning, og så fin den ble! Passer godt inn på hytta, ja! :)

Frøken Loppe sa...

Hei på deg!
Så kjekt at du la igjen spor etter deg hos meg, slik at eg fann deg ;o)

Utruleg flott lampe du har laga, og så god ide med hønsenettingen!!!
Har hatt lyst å laga ei slik lampe eg og, men har ikkje heilt sett føre meg kordan eg skulle løyse det... Tusen takk for tipset, dette kan jo til og med eg klare ;o)

Veldig fin blogg du har!
Ser gjerne innom her flere ganger ;o)

Fin veke til deg!

klem

Related Posts with Thumbnails