Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


torsdag 10. januar 2013

To dager med takmåking og bålkos i sola. Rekordtidlig start på hyttesesongen


Sist helg var vi på skauen både lørdag og søndag på dagsturer. Selv om det har kommet mye snø før jul, var det ikke faretruende mye på hyttetaka men med mildvær og regn kan den fort bli veldig tungt.






 Nå skal det også sies at vi for to uker siden prøvde å komme frem men måtte gi tapt for væromslag og dårlig føre. Mange trær tunge av snø over vei og sti......





 Nå på lørdag var vi på Sandoren. Det var ca 1m snø og mest på verandaen. Bokstavelig talt en vegg av snø som møtte oss da vi åpna verandaporten. Selv om vi ikke skulle overnatte, fyra vi opp i ovnen inne mens vi lufta godt ut etter at hytta har stått stengt siden i høst.


Vi måka frem bålplassen ved gapahukene og kosa oss med bålmat og kakao med krem. Mens vi satt der kom sola, men bare oppå Blåsten enn så lenge. Siden det var meldt sol og flott vær på søndag bestemte vi oss for å dra på Blåsten og måke der dagen etter.




Vi kom opp på formiddagen. Det var så deilig med sol og bare et par minusgrader! Rene vinterferieværet!
Det var mindre snø på Blåsten, men taket over verandaen er det godt å få måka. Vi fyra opp inne her også og det var så koselig å se at det igjen røyk av pipa på Blåsten!






Uthuset har gjort tjeneste i over 65 år og tåler ikke lenger ei tung bør, så uthustaket ble også måkt. Etter den tunge snøen på trea, var det endel avbrekk å se. Jeg tenkte på Beste og hvor ivrig hun var på å samle inn ved i en stor omkrets rundt Blåsten. Ikke ei grein som unngikk hennes vedblikk!






Pappan og hyttegutten måka frem Bålplassen her oppe også. Vi kosa oss ute hele dagen på Blåsten til sola gikk ned og vi vendte nesene hjemover igjen.





Ikke siden vi ble hytteeiere for 8 år siden, har vi begynt hyttesesongen så tidlig. Nå gleder jeg meg bare til skiturer, kanskje skøytegåing på Sandoren og hytteliv utover vinteren. Nå er det ihvertfall måka klart til bruk!



Gleder meg over å kunne trekke gardinene til side og se sola komme inn gjennom smårutete vinduer og speile seg på tømmerveggen.


 Leieforholdet på Blåsten avsluttes i disse dager, så nå tar vi snart i bruk Blåsten selv igjen. Det gleder jeg meg til!





 Håper det blir mange gode hyttedager det kommende året! Noen ønsker og planer er det, også er det noen som har spurt om å få komme på hyttebesøk i løpet av sommeren....
Det blir spennende.




Gry K




1 kommentar:

Liv sa...

Flotte bilder og skildringer, nok en gang! Herlig å være igang med hyttesesongen igjen, tenker jeg! :) Vi har sesong hele året, men har ikke overnattet siden i midten av november. Men i morgen går vi ei trivelig hyttehelg i møte! Jippi! :)

Related Posts with Thumbnails