Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


onsdag 23. januar 2013

Islykter av ballong, kjempefint også på hytta!


De siste dagers kulde har gitt gode muligheter for å teste ut islykter laget av ballonger fylt med vann. Ideen fikk jeg på hagebloggen Moseplassen. Dette er jo superfint å lage også på hytta i vinter! Tenk så fint med mange slike lykter i skogen elller på fjellet som lyser ved hytta!

Ny islykt klar for kubbelys og tenning.


Superenkelt er det også. Fyll ballonger med vann og la de stå å fryse til det blir en passe tykk vegg av is. Mine lykter har frosset i ca 8 timer i ca -15. Jeg har plassert ballongen i en bolle/skål  under frysinga for å påvirke fasongen på lykta.


Denne har fått "bord" øverst etter at lyset har brent og vannet som har rent har frosset. Islykter kan være veldig dekorative på dagtid også, her er det sola som skinner gjennom isen.



hakker/borrer jeg forsiktig hull i bunnen og toppen av lykta og heller ut vannet inni. På Mosesplassens video kan du også se hvordan man kan lage fine kanter i topp og bunn ved hjelp av varmt vann.


Hvis man plasserer en skål på toppen av ballongen under frysing vil lykta bli flatere på toppen. Bare å prøve seg frem med ulike størrelser og former på skåler/boller. Ellers er det jo fritt frem hvilke ende man vil ha opp eller ned.


Koselig med islykter om kvelden.




Vips er lykta klar med kubbelys inni!
 Er jo fint å kunne bruke denne kulda til noe? I kveld har jeg fire nye isslykter til klare....



post signature

3 kommentarer:

Liv sa...

Kommenterer igjen, jeg! :)

Jeg har også sett disse flotte islyktene, både på bloggen og på TV. Jeg har tenkt å prøve å lage dem, men glemmer da stadig å kjøpe ballonger! Ballongenes tid er liksom over her i huset...! Har også sett hvordan hun lager lykter i en spesiell form, der hun dekorerer med f.eks. blomster, servietter og annen pynt. Som du sier, det er greit å kunne bruke kulda til noe! :)

Vibeke Reigstad sa...

Kjempefine :-)
Det skal jeg jammen prøve en gang på hytta.
Takk for tipset!

Liv sa...

Hei igjen!

Jeg tok med ballonger til hytta sist helg, men de ble med hjem igjen, like hele. Hvordan skal jeg få fylt vann i dem uten bruk av springen? Prøvde meg med en trakt, men det ble jo ikke noe trykk på vannet, og dermed blåste ikke ballongen seg opp heller. Hvordan skal jeg da få fylt dem?

Vi kommer til å koble til vannpumpa i påska, så jeg kan få laget noen fine lykter da, i alle fall. :)

Har laget ett par eksemplarer her hjemme, og skal sette dem ut når vi får gjester i morgen kveld! Jeg satte ballongene i fryseren, for den jeg satte ut, hadde ikke frosset i løpet av et døgn.

Related Posts with Thumbnails