Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


søndag 13. januar 2013

"Husfolket" tilbake på Blåsten, første overnatting på 2 år.



Så var dagen kommet for å overta bruken av Blåsten igjen. Leietaker hadde vært der fra fredag kveld og var pakka og klar da vi kom opp. Scootertransport var bestilt av en lokal fører som driver slik hytteservice, så da går ut/innflytting som en drøm.




Vi hadde pakka for ei helg på skauen og hadde egentlig tenkt å være på Sandoren, men rakk ikke nedenom der for å fyre opp først. Da vi kom på Blåsten til varm hytte og vi var igjen alene, var det ikke tvil. Klart vi ble natta over og like godt begynte Blåstenlivet  med en gang! Noe av det siste jeg sa til Beste før hun døde i sommer, var at vi skulle bruke hytta selv. Hun var opptatt av at stedet skulle bli brukt og være til glede for stor og liten. Det var derfor ekstra stas å få helga her oppe nå.

Blåsten er velsignet med sol fra den står opp til den går ned. Det er ekstra deilig når dagene er korte om høsten og vinteren.





Etter en runde med støvsugeren og henting av sengetøy på Sandoren kom vi i orden. Suppe med elg og bacon putra på ovnen og mørket senka seg ute. Hytteprinsen la seg "på rommet sitt" som han kaller det etter å ha spist, (som egentlig bare er en gang med plass til køyeseng og nattbord) og sovna med en gang av dagens dose" fjelluft".




Selv om det er noen 12V lamper i hytta,  blir levende lys viktig både som lyskilde og for stemningens skyld. Varmt vann varmes kontinuerlig i den store kjelen på vedovnen.




"En skulle vøri fire år i romjul..." . Hyttegutten våknet kl 7 i en bekmørk hytte og høyt og tydelig erklærte at nå var det morgen og på tide å stå opp! Dette til tross for foreldrenes forsøk på å forklare mørket med at det ennå var "natt" og at det på søndager er fint å sove lenge.....

 Da vi hadde fyra opp i ovnen og dratt oss litt under dyna til det ble varmt (det var -16,5 grader ute), kunne 4-åringen som aldri ellers har lyst på frokost, fortelle at han dessuten var sulten. Med stearinlys i et Norgesglass på bordet og frokosten servert, kunne vi bivåne lyset og sola som sakte men sikkert kom til syne over åskammen i øst.




For deg som ikke har vært på Blåsten, har du sikkert nå skjønt at dette er ei lita gammeldags hytte hvor hyttelivet går sin gang slik det stort sett alltid har gjort, med bare noen få  moderniseringer.
Besøk i dette lille huset er derfor en nødvendighet.....




Utedoen selvfølgelig! 
Måtte flire litt av hytteprinsen da han var på besøk der i dag i minus 15 grader og ba meg lukke igjen døra for han synes det var kaldt på rompa! Hihi hjelper lite å lukke igjen døra da gitt! I stede ble han opptatt av fugle og blomstebildene som henger der inne og glemte seg helt bort.


,
Hyttegutten følger spora til reven rundt vannet.

Det ble en ørliten skitur ned på det Lille fjellvannet i revens fotspor også, før "straffen" for å stå opp tidlig på en søndag morgen meldte seg, og hytteprinsen måtte ta seg en liten lur. Imens fyra vi opp bål ute på bålplassen. Det ble litt bålmat i dag også før vi snart måtte rydde og stenge og ta turen hjem.


Ei koselig første helg på Blåsten i det nye året.



post signature


2 kommentarer:

Liv sa...

Så å si hver gang jeg er inne på min egen blogg, ser jeg etter om det er nye innlegg på din. Også denne gangen blir jeg fascinert over hvor godt du skriver, og lar oss som leser bli med inn i historien. Takk! :)

Oliv sa...

Hei igjen.
Sterkt innlegg med mange minner fra bestemor. Men du er heldig som har så gode minner.Ellers nydelige bilder fra vinteren på hytta. Jeg likte spesielt det som er tatt gjennom døren.
Jeg skal begynne å blogge mer fremover. Det har vært litt stille i det siste. Har fått litt dille på Instagram. Det var en måte å bruke alle bildene som jeg tar ellers. Jeg titter innom igjen-
Hilsen Elin

Related Posts with Thumbnails