Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


søndag 16. desember 2012

Jul i gamle dager på Lågdalsmuseet


 
I uken som har gått har jeg vært på foredrag om "Jul i gamle dager" sammen med elever på Lågdalsmuseet. Er du glad i jul og/ eller gamle ting er dette stedet å besøke!
 
 
Jeg synes det er like inspirerende og moro å være i de gamle tømmerstuene, såvel som den gamle butikken og Glitre gård hver gang. Neste gang skal jeg ha god tid og speilrefleksen med meg, men i dag var det altså elevene sin dag så det ble bare noen mobilbilder i full fart fra den gamle sjarmerende landhandelen på museet. Bildekvaliteten er derfor der etter, men den butikken er bare SÅ nostalgisk!
 

 
Veldig moro å høre på museumsomviseren, læreren fikk både repetert og lært nye ting om jul både før og etter kristningen av Norge.
 
 
Først var vi i en ca 300 år gammel tømmerstue fra Rollag. Her fikk vi høre om familien med 4 voksne og ti barn som hadde bodd i huset. Om tjenestejenta som sov i fjøset og tjenestegutten som hadde sin soveplass i stallen. Vi ble innvidd i det som for meg fremsto som et sammensurium av førkristne og kristne skikker som ble praktisert.
 
 
 
 
 Selv om det var lenge siden landet var kristnet, var det allikevel mange skikker fra vikingetiden som man fortsatt holdt på. Å binde en sopelim og sette den foran fjøsdøra er et ekempel, dette ble gjort for å holde heksene borte fra fjøset på 13.dag jul som var heksedagen. Å holde tunet ryddig og i orden i jula og ha et kors over døra på låven og fjøset var viktig for å hindre Åsgårdsreien å gjøre ødeleggelser på gården.
 
 
 
 
Familien pleide av hensyn til at forfedrene kanskje kom på besøk på natta julaften å sove på golvet i en haug med høy. Av samme grunn sto julematen fremme hele jula. Julematen endret seg litt etterhvert som tiden gikk og moderniseringen gikk sin gang. Særlig gjalt dette kakebaksten. Da de vedfyrte komfyrene kom ble det i "de rike hjem" bakt sju slag.
 
 
 For "gamlestugu-folket" var lefsa godteriet i jula. Ellers spiste man lutefisk eller mølje julaften. Lutefisk var luksusmat og kun spist i jula. Fisken måtte kjøpes her i innlandet. Museumspedagogen kunne fortelle at mølje er norges eldste julemat. Fra Snorres kongesagaer kan man dokumentere at man alleredet da spiste mølje til jul eller jol som det het da.
 
 
 
 
Brygging av øl var ikke bare ekstra stas og noe man lagde til for tradisjonens skyld, men faktisk lovpålagt. Gårdene måtte brygge øl til jul og ble det tatt lett på dette, ble det bøter. Ølet ble brygget og tappet i store tretønner og drukket av ølbolle.
 
 
 
 
Jeg lot meg inspirere av dette gamle lovpålegget og har jammen meg gått i gang med brygging av tomtebrygg eller søtøl som noen kaller det. Jeg har aldri gjort det før, men sier som Pippi: "det har jeg aldri gjort før så det klarer jeg helt sikkert!" Blir tapping over på flasker i morgen så får vi se...... Moro å prøve ihvertfall!
 
 
 
Med dette bildet fra trappegangen i huset vårt oppi skogbrynet vil jeg ønske alle som er innom hyttebloggen min en riktig god jul!
 
 
Gry K



4 kommentarer:

Solveig sa...

Så koselig innlegg!! Dette er stedet for meg, skjønner jeg;o))) Jeg bare elsker å gå rundt i slike gamle, godt bevarte hus og kjenne på stemningen!
Så interessant det du skriver. Nå lærte også jeg noe nytt;o))
Ønsker deg en nydelig jul - håper du får kost deg masse!!
Juleklem fra Solveig

Oliv sa...

Takk for følget og fine innlegg. Ser frem til å lære mer videre.Riktig god jul.
Hilsen Oliv

Liv sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Liv sa...

Godt nytt år! Ser fram til flere koselige og fine blogginnlegg i 2013! :)

Related Posts with Thumbnails