Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


torsdag 15. november 2012

Kjære gamle ting....

 
I sommer etter at Beste døde, fikk vi barnebarna velge oss ut noen av tingene som vi har vokst opp med i "Bestemorhus". Det ble mange kjære ting som har stor affeksjonsverdi for meg.
 
 
 Et av kaffeservisene vet jeg Beste gjerne ville jeg skulle ha, fordi jeg har arvet noe av det samme servise tidligere etter Mimmi. Før hun kom på gamlehjemmet hadde hun skrevet en lapp med navnet mitt på og festet til en av koppene. Synes det var rørende å se da skapet med servisene ble åpnet og koppene sto der med navnelappen oppi.....
 
 
Lappen med navnet mitt på har jeg ikke hatt hjerte til å fjerne, så den skal få stå fremme og "blomstre". Kanskje noen vet navnet på dette mønsteret fra Porsgrunn porselen?
 
 
 
Kofferten til Beste bruker vi nå til oppbevaring på hytteprinsens rom. Beste pleide å oppbevare gamle bilder i den husker jeg.
 
 
Beste var flink med håndarbeid, særlig brodering og hekling. Nå pynter noen av dukene hennes opp hjemme hos oss både på bord, i fat og på hyller. Kjære ting med gode minner.
 
 
 
 
På et gammelt bord i stua ligger Bestes gamle skolebøker fra Berg skole (utgitt i 1921)
Lesebøkene "Hjemme og ute" mindre utgave nr 2 og 3. Som lærer synes jeg det er veldig moro med disse gamle lesebøkene!
 
 I disse leste datidens skolebarn om både husdyr og ville dyr. Om natur, eventyr, mange dikt, mytologi, om Harald Hardråde og Roald Amundsens sydpolferd, om livet i byen og på landet, flukten fra Egypt og om gutten som fikk en ørefik i tide.
 
Her er alle fagene som vi i dag kjenner som norsk, RLE, naturfag, samfunnsfag, en dose "dannelsestoff" og historier knyttet til det vi i dag tenker på som sosial kompetanse samlet i lesebøkene. Som lærer tenker jeg  at det ikke kunne være så enkelt å lære å lese i disse bøkene. I tillegg gikk man på skolen bare annenhver dag.....
 

 
 
På bordet ligger også kokeboka etter oldermor Hanna.
 
 
Jeg er glad i gammalt, som Beste pleide å si. Her er en stor gammel nøkkel som oldefar Karl (faren til Beste) en gang har smidd. Lurer på hvilken dør denne skulle passe i? Duken her er etter Mimmi,
 
 
 
"Kogebog for Land og By" 5.forøgede oplag af  
" for Landsbygden"
Raad og veiledning for hus og hjem
af
Marie Landmart
 
 
Det står ikke når den er trykket, men kanskje er den rundt 150 år gammel? Velbrukt er den ihvertfall og veldig nostalgisk!
 
 
 
 
Gry K
 

5 kommentarer:

Gamlestogo sa...

Ååå så koselig! Dette var ett virkelig fint innlegg! Rørendes med lappen i kaffe koppen! Skjønner så godt at du vil la den ligge der som ett godt minne.Så stolt bestemoren din måtte vært om hun viste hvor mye du setter pris på det du har arvet fra henne!

Må du ha en fin helg :-)
Ingrid :-)

Anonym sa...

Gry, er like moro hvert eneste innlegg du har på bloggen din. De framkaller latter, tårer, tanker, nostalgi og masse annet. Og Beste har helt tydelig vært en viktig person i ditt liv, tenk for en berikelse hun har gitt deg.
Klem Bjørg

Eldhuset sa...

Åh så rart det var å se de kaffekoppene! Jeg har nemlig en veldig lik historie fra min mormor, og ikke nok med det, men det er det samme serviset også! Men jeg har middagsserviset da.

Det er jo så koselig, å bruke de tingene som de man er glad i brukte. Det er noe helt spesielt med det!

Ønsker deg en fin helg!

Snertne sneller og små nøster sa...

Så masse fint du har arva - det er godt med slike minner :-) Sitter her med tåre i øyenkroken pga lappen hun hadde lagt i koppen jeg... <3

Ha en fin dag - klem Siv

Elin sa...

Veldig koselig å bla på bloggen din, Gry!
Rørende med lappen fra Beste, og kanskje litt ekstra idag som det er 33 år siden Mimmi gikk bort <3

Related Posts with Thumbnails