Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


søndag 4. november 2012

Allehelgensøndag


I tåke og gråvær la vi i dag turen til Blåsten for å se om det var snø på hyttene. Selv om vi bare har drøye 20 minutter til hyttene, så kan det være stor forskjell på snømengden nede i bygda og på hytta. Det er alltid forunderlig å se hvordan naturen forandrer seg på den korte kjøreturen fra høst til vinterlandskap!
 
Akkurat slik var det i dag, på toppen av Rajebakkene hadde landskapet forvandlet seg til reneste julelandskapet! Hvit på trea og ca 15 cm snø.
 
 
 

Oppe på Blåsten er det som regel ikke like mye snø for der Blåser det fort av. Hytteprinsen gikk mesteparten av veien opp selv, men jammen var det godt å sitte litt på nakken til pappan den siste kneika.


 
 
 
 
Hyttegutten viser stolt frem snømannen sin. Jeg hørte han gjorde avtale med den om at den måtte love å passe på Blåsten i vinter.
 
Selv om det var litt tåkete og grått i dag var det deilig å komme seg ut på tur også passa det ekstra godt å ta turen til Blåsten i dag siden det er allehelgensøndag.
 
 
Naturlig å tenke litt ekstra på Beste i dag. For meg ER Blåsten på mange måter Beste. Med de gamle brukstingene og minnene er det nesten så jeg kjenner middagslukta lagd på den vedfyret ovnen, varmen i hytta og Beste på tunet.
 
 I dag så jeg et vindfall rett nedi lia og tenkte at det hadde ikke blitt liggende der lenge i Bestes tid på Blåsten. Hun var ivrig med veding og fyr i ovnen på kjøkkenet hadde hun hele tiden.
Da vi rusla nedover igjen i snøen ønska jeg meg sol på neste hyttetur og kanskje skiføre?
 
Med kirkeklokkenes ringing utover bygda, sykla jeg bort på kirkegården i kveldinga og satte lys og pynt på grava. Det var så fint å se alle lysa etterhvert som mørket senket seg på den første allehelgensøndag etter at jeg mista Beste.
 
 - Savn -
 

Gry K



 
 

2 kommentarer:

Nina sa...

Så koselig med snø!Også så fin snømann:)
Koselig med lys på kirkegården.
Burde dratt på grava til morfar jeg også.
Får ta med meg Jessica til jul.

Anonym sa...

:-)

Related Posts with Thumbnails