Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


tirsdag 9. oktober 2012

De siste stråler spiller på dens tjærebrune vegg...


"De siste stråler spiller på dens tjærebrune vegg, og inn av vinduet dufter det av bjerk og av hegg...."    
 
Ikke akkurat duft av hegg nå på høsten da men synes den første strofen av skillingsvisen om "Tullingen" passa så godt til opplevelsen av kveldsola mot tømmerveggen på Blåsten en oktober ettermiddag.
 

 
Fantastiske høstfarger på Blåsten i kveldsola.
 
Blåsten har sola lenge og det er kjærkomment om høsten.
 
 
Lørdag ettermiddag etter at sola hadde gått ned nede ved Sandoren tok jeg turen opp på Blåsten til kveldsola. Jeg har hele sommeren tenkt at blomsterbeda hadde trengt påfyll av jord. Denne sommeren er den første som det ikke har blomstra i beda på Blåsten..... selv tigerliljene har fått hard medfart av både lus og beitedyr (vet ikke om det er rådyr eller sau som har spist toppen av de...). Sånn kan vi ikke ha det!
 
 50 liters sekken med jord putta jeg i en ryggsekk og bar den opp sammen med "musefôr" (les gift) og snøklokkeløker. Løkene ble satt og jorda fylt på så da får vi håpe det blir koselig der til våren. Skulle hatt opp mer jord til det andre bedet, men det får bli en annen dag.
 
 
Denne siste helga av høstferien sto i vinterforberedelsenes tegn. Det var fantastisk vær begge dager. På lørdag var det kjempedeilig og varmt i sola uten vind. Vi kosa oss med bålmat på bålplassen og jammen meg ble det ikke en lur i sola midt i blåbærlyngen på saueskinn med puter og pledd, himmelsk!
 Skal si man blir trøtt av store doser friluftsliv! Hyttegutten sover mer enn gjerne ute.
 
 

Pappan hadde lenge sett frem til å prøve det gamle vaffeljernet på bålet. Bålstekte vafler smakte kjempegodt! Også er det koselig med skikkelige vaffelhjerter, på dette eksemplaret ble det tilfeldigvis syltetøyhjerter også!

 
Da jeg lå der i lyngen med sola skinnende i alle de gule stråa omkring meg, med bålduften i nesa og gutta mine snorkende ved siden av tenkte jeg på det Beste alltid sa, at livet på skauen (Blåsten) er paradis på jord. Jeg kjenner meg nær hyttelivet til Beste når jeg er på skauen og savner henne masse. Gjennom de enkle  gjøremålene som dette hyttelivet krever sammen med nærheten til naturen finner jeg ro og berikelse. Kanskje har jeg noen av de samme opplevelsene som mine besteforeldre satte så stor pris på og som betydde så mye. Det gir meg noe genuint og dyrbart.....
Hyttene etter Mimmi og Beste er verken flotte, store, dyre, lettvinte eller langtfra moderne men opplevelsene de gir meg er ubetalelige.




Søndag fikk vi tid til både litt bålkos og mange praktiske gjøremål før vinteren.
 Her er huskelista mi:

Tømme og vaske vannsisterne
Tømme og vaske do
Sette inn innervinduer
tømme kjelleren for mat
Legge ut musegift
Rydde vekk utemøbler
Tømme blomsterpotter
Feie pipa

Med vedhuken og overbygget på uthuset fullt av ved, skulle alt være klart og vinteren kan komme. Håper vi fortsatt kan få en tørr og lang høst til tross for at det i morges var snø Skrim......
 
 
 



3 kommentarer:

Nina sa...

Så flott det var der i høstsola!
Ser ut som lillegutt sover godt ute:)

Vibeke Reigstad sa...

Fantastiske bilder. Jeg fikk virkelig en god høststemning :-)
Godt å få alt klart til vinteren. Jeg gleder meg selv veldig til å ta frem igjen skiene.
- Vibeke

Eldhuset sa...

Så koselige bilder!
De vaflene så jo bare kjempegode ut:)

Related Posts with Thumbnails