Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


søndag 2. september 2012

Hyttedugnad - bygging av ny klopp


Denne helga har fire av hytte-eierne hatt dugnad med bygging av ny klopp mellom Sandoren og Buvannet. Fredag kveld startet vi med befaring og litt planlegging. Dugnader er jo også sosialt, så vi kosa oss rundt bålet ved gapahukene utover kvelden.
 
 
 
 
Lørdag morgen våknet vi til strålende sol og i den korte tida morgendisen stiger opp av vannet før dagen blir ny og klar, jeg bare ut med kamera. Blir aldri lei av disse motivene!
 
 
 
Den første høstmorgenen, magisk....
Koselig å se opp mot Blåsten på toppen av høyden bak vannet.
 
 
 Hytteprinsen tror det er Spiderman som har vært på besøk, og det er det jo på en måte......
 
 
Slike morgener vet jeg å sette pris på etter en regnfull sommer! En svært enkel frokost ble inntatt i morgensolen i gapahuken før vi dro på oss støvlene og var klare for innsats på kloppa.
 
 
 
Morgenstemning i gapahukene
 
 
 Den gamle kloppa har vært der så lenge jeg kan huske tilbake i barndommen så det var på høy tid med utbedringer. Det var grandonklene ( er det noe som heter det da? ihvertfall min mors onkler) som jeg antar har bygget kloppa som vi nå har byttet med ny.
 
 
Hvor langt er strekket tro? måling og stabling av stein må til.
 
 
Det første vi gjorde var å kappe denne gamle kloppa av limtrebjelke i 3 for å klare å bære den vekk. Den begynte å bli skikkelig råtten. På siden var det fine gamle beslag rundt hullene gjennom bjelken. Noen av disse har man brukt å dra forankring igjennom slik at kloppa ikke har kunne flyte avgårde ved flom og når isen går om våren. Synes disse gamle beslaga var så fine at jeg fikk ta de med meg. Kanskje noen vet noe mer om slike beslag?
Skal nok finne på noe å bruke de til....



Fint for hytteprinsen å bli kjent med nye hyttenaboer av den yngre garde!
 
 
For å ikke få for langt spenn la vi opp mer stein i hver ende og brukte 2"6" som bærebjelker. Så var det bare å skru terassebord på (pluss noen avstivere under). Takk til "Vaktmesteren" som både hadde planlagt og handla inn. Alle var med også småguttene. De hjalp til med bæring av ferdig kappa tereassebord. En skal tidlig krøkes som god hyttegutt skal bli! En liten kaffe, saft og kjeks pause ble det også tid til. Koselig i det fine været for både store og små.
 
 
 
 
Egentlig er det flere klopper både til og fra øya mellom Sandoren og Buvannet. Denne (over) ligger rett i myra og trengte også litt førstehjelp. Her ble det lagt sviller også brukte vi villmarkspanelen som jeg hadde igjen etter gapahukbygginga. Neste år er det nok den delen av kloppa som ligger i myra som står for tur til mer omfattende utskiftning.
 
 
Takk til alle som var med for en god innsats til felles glede på Sandoren! Fin måte å bli bedre kjent på for både små og store, og moro å jobbe sammen om en felles oppgave. Kloppa ble kjempefin! Har dessverre ikke bilde av ferdig resultat da jeg måtte dra ned i bygda på barnebursdag med hytteprinsen. Bilde kommer ved første anledning. Nå kan vi trygt fortsette å bruke kloppa som en del av turer rundt hytta og som ferdselsåre om våren før veien er farbar på vestsiden av vannet.
 
 
 
 

post signature

4 kommentarer:

Nina sa...

Så flinke dere er!!
Og flotte bilder:)

Koselig å prate med deg igår:)

Linda sa...

Deilige morgen bilder, er så idyllisk på Raje! Har veldig lyst opp å kikke en dag.. med kamera:)
Flinke er dere!

Heidi sa...

Fantastisk flotte høstbilder. Ha ei flott uke.

Oliv sa...

Hei. Det regner ute og jeg bruker tid på å lese blogger. Du lager så gode innlegg med flotte bilder. Av og til lurer jeg på hvorfor jeg blogger. Du har gitt meg et nytt argument. Det er også for å dokumentere historie og opplevelser.Du har så lang historie på hyttene og vi skaper ny historie.
Ha fine høstkvelder
Hilsen Oliv

Related Posts with Thumbnails