Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


onsdag 1. august 2012

På sykkeltur til hytta


I dag har ei venninne og jeg kommet hjem fra sykkeltur til hytta. Det har vært en super tur. Har snakka om det lenge og endelig ble turen realisert. Vi sykla hjemmefra og møttes på Heistadmoen. Noen regndråper kom men ikke nok til at vi ble våte. Så var det bare å ta fatt på stigningene oppover kroken. Bakkene opp Rajehellingane er harde, men vi tok det som en tur og sykla ikke mot klokka. På raje er det bare nedover så er vi fremme ved hytta. Vi brukte 1 time og 15min på 1.etappe frem til hytta.

Janne og jeg klare for tur!

Jeg prøvde å teste ut Runkeeper på turen, man har ikke fått det helt til....

Vi skulle overnatte på hytta og ta 2.etappen dagen etter ( det er jo ikke så langt da, men koselig med en liten hyttetur....). Vel fremme, hoppa vi uti Sandoren og bada i nokså friskt temperert vann før vi koste oss med viltgryte av reinskjøtt og god rødvin.

Skikkelig skaumiddag for sykkeljenter. Finværet kom også.

Etter middag fyra vi opp i huken, fant frem saueskinna og lyktene og varma oss med bål og kaffe utover kvelden.

Uten stativ og laaaang lukkertid ble ikke dette særlig bra bilde, men koselig var det!

Etter egg og bacon frokost og litt solslikking på brygga starta vi på 2.etappe fra hytta via Karlstjennveien til Meheia og hjem. Røsslyngen blomstrer nå, i enkelte lier var det skikkelig lilla teppe og forbi bikubene langs veien lukta det herlig honning.


Janne med røsslynglia i bakgrunnen


Da vi kom til Pråmvika sykla vi innom og tok en pust i bakken nede ved vannet. Det er jo så fint der! Det stedet kan man leie for en slikk og ingenting av Statskog om man vil.

En liten pause i Pråmvika. Kolsjø i bakgrunnen.

Ved Karlstjenn står skiltet til Øvre Sandsvær historielag som viser at her har det vært seter fra ca 1400 til 1870. Jeg skulle se etter at skiltet sto skikkelig og ikke var overgrodd av vegetasjon og trær på vegne av historielaget, og det gjorde det. Trengte ikke å bruka saga i sekken.


Ved den gamle seterplassen var det masse markjordbær langs veien. Vi fikk oss en smak og noen jordbærbilder. Grusvei-etappen slutter ved skiltet til sølvverket, da er det Rv 134 noen km til vi er hjemme igjen. På dagens etappe brukte vi 1t 30 min men da hadde vi jo diverse stopp. Total strekning tror jeg ble ca 3mil. Mange bratte bakker både opp og ned men det er jo bare moro!


Tusen Takk for turen og kjempekoselig selskap!




post signature

3 kommentarer:

Oliv sa...

Hei.
Takk for at du har lagt meg til. Jeg har følgerfunksjonen helt nede på siden.Skal ordne litt på alt når jeg får tid. dvs.Når ferien er ferdig.gleder meg til å følge den fine bloggen din videre.
Hilsen Oliv

Liv sa...

Så trivelig med sykkeltur til hytta! Koselig med venninnetreff på denne måten. :)

Nina sa...

Sporty damer!!
Så veldig koselig ut:)

Related Posts with Thumbnails