Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


torsdag 23. august 2012

Gratulerer Berg skole!


En god morgen å våkne opp til med sola som skinner over duggfriskt gras på jordene og morgendisen som stiger i landskapet. Ekstra lys var denne morgenen for oss som bor på bygda  og kan glede oss over at bygdeskolene rundt Kongsberg fortsatt skal få bestå! I går var sjebnedagen for bygdeskolene som var truet av nedleggingstrollet i sentraliseringens tjeneste. Etter en lang prosess med noen ressurssterke og utholdene ildsjeler gikk det veien til slutt. TUSEN TAKK!
 
 
 
Vakker morgen ute på landet
 
 
Dette har vel ikke så mye med hytteblogging å gjøre tenker du sikkert, nei kanskje ikke MEN en sterk forankring har ihvertfall hyttenes historie til Berg som er vår nærskole. Hyttetomta på Sandoren ble jo skilt ut fra gården Nedre Berg som mamma vokste opp på og er nabogården til Berg skole eller Muggeberg som stedet het før etableringen av Berg skole i 1907.
 
 
 
Nærhet til natur og dyr.
 
 
Det er ingen hemmelighet at affeksjonsverdi er viktig for meg, noe som jeg forsøker å gjenspeile i hyttebloggen gjennom gamle ting og fortellingene fra en svunnen tid. Noen har sagt at de fineste tingene i livet ikke kan måles i penger.....
 
 
 
Bestes gamle skolebøker fra hennes skolegang på Berg skole fra 1924-1931.
 
 
 I min familie er jeg 4.generasjon som har gått på Berg skole fra både mor og fars siden av familien. Med fortsatt skoledrift på Berg vil dermed hytteprinsen bli 5.generasjon. Sånt utvikler man røtter og forankring av! Tenk å kunne fortelle barnet sitt fortellingene fra skolelivet på bygdeskolen fra Bestes (oldemors) oppvekst, mommos skoletid og min egen!
 Jeg gleder meg!
 

post signature


1 kommentar:

Liv sa...

Hurra for grendeskolen! Tenk å ha skolebøker som snart er 90 år gamle! Jeg har ikke tatt vare på ei eneste skrivebok fra barneskolen. Men bøker fra mine barn har jeg gjemt unna.

Related Posts with Thumbnails