Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


onsdag 15. august 2012

Blomstrende røsslyng på hytta




For et par uker siden var hytteprinsen og jeg igjen en liten tur på hytta. Har vært så varierende vær denne sommeren så det blir mange småturer med noen få overnattinger av gangen. Både hjemme og på hytta står røsslyngen i blomst nå. Den er så tett og fin og man hører bienes jevne svake surr. Har ikke lagt så godt merke til det før, men i år lukter det tydelig honning når man plukker røsslyngen.



Litt fakta om røsslyngen fra wikipedia:
Røsslyng (Calluna vulgaris) er ei plante i lyngfamilien, den er eneste arten i slekten Calluna. Slekten er nær beslektet med slekten Erica. Røsslyng ble kåret til Norges nasjonalblomst av radioprogrammet Nitimen i 1976.

Røsslyng er ei eviggrønn dvergbusk med oppstigende og halvkuleaktig vekstform som blir 20-50 cm høy. Barken er først grønn eller lysebrun med fine hår. Senere blir den brun med tynne striper, og til slutt er den gråbrun og skaller av i strimler. Knoppene sitter skjult under bladene. Bladene er meget små, nåleformede, korsvis motsatte. Bladrandene er innrullet oppover, randen er hel med fine hår. Blomsterne sitter i et endestilt aks og er klokkeformete med rødfiolette beger og krone. Duften er fin og krydret. Frukten er kapsler med mange frø.
Røsslyng vokser i Europa og Lilleasia på myrer og heier. Den er vanlig i hele Norge med unntak av Finnmark hvor den fins kun ved spredte lokaliteter.
Røsslyng er en viktig næringskilde for hjortedyr og villsauer om vinteren. Lirype eter unge skudd og frø.
Røsslyng er også en viktig trekkplante for bier og gir en mørk, gul lynghonning.

 

Røsslyng i Norgesglass, mand tager hvad man haver..... Ellers synes jeg røsslyng og sink er en god kombinasjon.

Synes det er koselig å plukke med seg store buketter og binde litt pynt. Hadde to kvistkranser fra før som jeg bare bandt røsslyngen på med litt blomstertråd. Den ene kransen var jeg på grava til Beste med. Selv om det ikke er kommet opp noen stein der ennå så er det røsslyngen er fin.




Etter at Beste ikke lenger kom seg på skuen etter røsslyngen selv så pleide jeg å plukke med til henne, så da måtte det blir røsslyngkrans på grava nå. Den andre har jeg hengt opp på hytta og får den henge i ro, uten direkte sollys, så holder den seg fin lenge.





Så fort røsslyngen kommer i hus er følelsen av sommer brått borte.....men hver årstid sin sjarm. Håper vi får en lang og tørr høst!


post signature

4 kommentarer:

Duse Pasteller sa...

Hei du!
Takk for fine ord hos meg! Det setter jeg pris på!!:)
Koselig blogg du har her!
klem, Janni

Laila sa...

Kjempeflott med røsslyng! Pleier også å plukke å pynte opp med det på hytta.. Koselig at du tok med en røsslyngkrans til graven til bestemoren din..
klem fra Laila

Oliv sa...

Røsslyng er min yndlingsplante. Her hos oss er det store lyngheier og akkurat nå er det vakre farger så langt øyet rekker. Det blir nok noen røsslyngbilder hos meg også.Jeg er enig i at ulempen er at en får følelsen av at nå lakker sommeren. Vel, det er ikke helt sant. Varmeste uken i sommer er når jeg begynner på jobb.Ha en fin helg. hilsen Oliv

Charlott sa...

Nå ble jeg glad!! Et perfekt tips til helgens fest! Dette skal jeg ta med meg. :D

Skal kikke litt mer her inne hos deg en annen dag også.

Fin onsdag til deg!

Klem C

Related Posts with Thumbnails