Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


lørdag 9. juni 2012

Barndommens karameller


I dag har vi igjen vært på besøk hos Beste på gamlehjemmet. Hun er sliten, tynn og lei men synes det er stas når vi kommer på besøk. Det er koselig å ha med seg markblomster til Beste og pynte opp på rommet. Det er alltid blomster der, men markblomstene er de hun liker aller best.



Vi mimra litt i dag også og kom til å prate om karamellkokinga jeg fikk være med på da jeg var liten. Vi kokte på kjøkkenet til Beste i panna på den vedfyrte komfyren. Beste bare slumper så dette er bare ca mål på karamelloppskrifta:
 
 
1 kopp sukker og 1-2ss smør
kokes opptil det blir tykt, på ikke altfor høy varme.
Tilsett 1/2 kopp melk og en fløteskvett
kokes opp til det blir en passe tykk masse.
Helles over på bakepapir og deles opp i ruter.







Jeg husker også at jeg som jentunge på kjøkkenet til Beste rullet karamellstenger av massen mens den fortsatt var lunken før den stivnet. Vi tok karamelltesten med en dråpe av massen oppi den gamle vannøsa med kaldt vann. Hvis vi kunne rulle sammen dråpen til en kule, var massen ferdig innkokt.



 Karamellkoking var noe Beste og hennes søsken av og til lurte seg til på kjøkkenet i barndomshjemmet på Brenna.

Beste forteller:

"Detta var noe vi lurte oss til når mor var på butikken eller ute i et ærend, som vi visste at hu` ville bli borte ei stønn.  Da var det bare å sette over panna så fort mor gikk ut.

Vi måtte bruke mest melk i, for mye fløte hadde vi ikke råd tel. Også måtte vi passe på så ikke karamellene ble sprø, ja vi likte dem forde,` men dem skulle jo være litt seige."

"Mor skjønte det nok når hu kom hjem, men sa ikke no`. Vi var troskyldige den gangen, det var klart det lukta....Far var streng men han var på arbe`, så han oppdaga ikke karamellkokinga. Så da kunne vi synge sangen":" På Hamar med slakt"

 (skrevet av Alf Prøysen og utgitt på en av hans første plater i 1947)
Refrenget gikk slik: " Da nytter man tiden så godt man kan, når far er på Hamar med slakt".

(Sangen handler om hvordan huset tok seg friheter når familiens overhode var bortreist, mange av Prøysens sanger fra denne tiden beskriver godt miljøet og forhold slik Beste også opplevde det i ungdommen.)

"Karamelkoking dreiv jeg med helt til jeg begynte i tjeneste på Brønstad", forteller Beste.



Slik karamelkoking skal jeg prøve ut sammen med hytteprinsen i bålpanna på hytta, så blir karamellene kokt opp på vedfyrt varme akkurat som i både Bestes og min barndom.....


post signature

5 kommentarer:

Ryggi sa...

Veldig hyggelig innlegg!

Underberget sa...

Koselig innlegg!! Kan godt skjønne hun blir glad når dere kommer på besøk med markblomster og deler gamle minner. Hvis du får tak i Hagelagets Buskerud katalog kan du se når alle hagelagene i kommunene har planteloppemarked.

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Koselig innlegg! Jeg må innrømme at jeg også lurte meg til å lage karamell med en gang hu mor gikk ut en tur. Men det ble alltid knallhard knekk.

Så fine bilder du har tatt!

ha en fin kveld og takk for oppskrift. Kanskje jeg skal "lure" meg til å prøve denne oppskriften - med hell.

Klem fra meg:-)

Liv sa...

Har du fått laget de karamellene på bålpanna? Du er heldig som har en sånn bestemor, men jammen er hun heldig som har deg også! :)

Solveig sa...

For et koselig innlegg! Finner meg selv sittende å smile når jeg leser;o) Det er så kjekt når de eldre kan sitte å fortelle historier der en bare bilder fra svunne dager dukker opp på netthinnen underveis;o)
Takk for "reisen " tilbake i tid.
Klem fra Solveig

Related Posts with Thumbnails