Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


søndag 6. mai 2012

Min gamle babyskjorte en vårdag på skauen


Etter mye dårlig vær siden påske måtte jeg bare en dagstur på hytta i solskinnet i dag. Det har i ukene etter påske regna, snødd og vært kaldere enn det var i mars måned da det var så varmt at veien nedover til Sandoren ble rekordraskt kjørbar. Faktisk har det liggi nysnø i flere dager i perioder etter påske på Raje.

I dag var det derfor første gang i år jeg fikk kjørt helt inn til hytta. Ligger alltid snø lengst i svingen etter brua men nå gikk det lett som en plett med 4WD. Er så deilig å komme til hytta sånn på våren! Man har hyttesesongen foran seg og pågangsmotet og motivasjonen for å gå på ulike prosjekter/oppgaver er på topp! Selv om jeg er glad i prosjekter (pleier å ha et stor eller lite hvert år på hytta) skal man jo også slappe av og kose seg på hytta.

Linerla trippa rundt hytta og ville gjerne inn på verandaen i dag.

I dag har jeg gjort typiske vårting som jeg gjør den/de første gangene jeg er på hytta på våren. Det første som åker ut av hytta er innervinduene (de er jeg ikke så glad i, ønsker meg nye vinduer.....), blir liksom sommerhytte inne med en gang jeg får ut dem. Etter å ha bært dem ut i uthuset, rydda jeg i "dusjen" (et rom vi aldri har brukt som dusj) slik at det blir plass til vaskevannsfat og håndklær til bruk sommerstid. Vi bruker regnvann som renses gjennom ei sisterne til vaskevann på hytta. Sisterna har jeg vaska og montert opp klar for regnet som visstnok er meldt de kommende dager....

Gammel engelsk blonde på babyskjortestoffet.

Gapahuken har fått flere nagleknagger til oppheng av nye trekopper (takk til Heidi!). Synes det er både praktisk og koselig å ha brukstingene i huken hengende fremme der. Jeg hang opp en av fuglekassene vi har lagd med elevene nede ved vannet. Jeg så at det var litt aktivitet rundt den ene kassa, så det blir spennende å følge med på om det blir reir i en eller flere av kassene i år.
Gjenbruk med affeksjonsverdi.

 Litt avslapping på verandaen i sola med puter og saueskinn ble det også, er så deilig å bare sovne slik i skogen til fuglekvitter og vårlukter! I fjor fant jeg igjen en gammel babyskjorte som jeg selv har brukt. Som jentunge husker jeg at jeg brukte den som kjole på "Stordokka". Da jeg skulle finne frem dukkevogna på loftet, fant jeg igjen babyskjorta med engelsk blonde.

Ser du armen på skjorta? Et lite silkebånd ved mansjetten.

Synes skjorta var så fin at det var synd å bare ha den liggende så da behovet for ei lita gardinkappe til gangvinduet på hytta meldte seg, var jo saken grei! Gjenbruk med høy affeksjonsverdi, kan nesten ikke bli bedre det! I kragen er det en liten løpegang til sløyfebåndet rundt kragen. Spiralen tredde jeg rett og slett bare igjennom denne og så var det bare å henge opp "gardina" i øyekrokene (joda, mamma synes jeg burde kosta på meg en runde med stryking før opphenging, men når ideene plutselig dukker opp har man ikke tid til stryking! Da må det bare realiseres med en gang!)


Fin skjorte som har kommet frem fra glemselen, brukt på en ny måte.


Gjenbruk og bruk av gamle ting på en ny måte eller i en ny setting kanskje sammen med nye materialer er spennende. Også synes jeg de gamle tingene skal frem og være i bruk. På hytta liker jeg at man får følelsen av at tiden har stått litt stille i møte med de gamle tingene.


post signature





3 kommentarer:

Anonym sa...

Alltid like spennende å slå opp på bloggen din for å se om det er kommet et nytt innlegg. Er så koselig å lese dine små og store betraktninger og ikke minst de flotte bildene du illustrere med. Babyskjorta har jeg jo sett "live" :-) Kjempeflott ide!
Bjørg

Liv sa...

Jeg har nok skrevet noe lignende før - når jeg leser dine lune historier i bloggen, kommer jeg inn i en verden av god stemning og varme! Med de flotte bildene blir hver historie faktisk en slags hjertevarmer - i alle fall for meg! :)

Bratte Bakka sa...

Så herlege gamle saker, og flotte hytter!

Klem!

Related Posts with Thumbnails