Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


onsdag 16. mai 2012

Et glimt av 17.mai i gamle dager.


Et dagen-før-dagen besøk på gamlehjemmet gav meg dette lille glimtet av hvordan Beste opplevde nasjonaldagen på slutten av 1920-tallet. Det ble et litt sent besøk i dag og tiden flyr fort, er jo så mye mer jeg burde ha spurt om! Mye eller lite så er det viktig for meg å få skrevet ned disse små historiene før jeg glemmer dem. Hyttebloggen (siden den har en sterk tilknytning til mine bestemødre) har blitt et naturlig sted for meg å samle disse historiene.



Da Beste var barn pleide søskenflokken å møte opp på Berg skole for å gå i 17.mai tog. Hun husket ikke helt nøyaktig men noen år kunne det hende at toget gikk fra Heistadmoen. Toget gikk så til Hedenstad kirke og opp Sunnegrenda. Det var musikk i toget den gang også selv om det ikke akkurat var noe fullverdig korps. Ungene ropte Hurra! Hurra! og sang Margrethe Munthes:

17. MAI-SANG FOR DE SMÅ
Tekst: Margrethe Munthe

Mel: Østerdalsmarsj

17. mai
er jeg så gla’ i,
moro jeg har fra morgen til kveld!
Da er det så du,
om vi er små du,
er vi med likevel.
Jeg roper hurra dagen så lang,
synger for Norge mangen en sang.
Og jeg, jeg kan du
elske mitt land du,
det skal du se en gang.

Pent lite flagg du,
fikk jeg i dag du,
flagg med en stang så lang og så ny.
Nå skal jeg springe,
løfte og svinge
flagget mitt høyt mot sky!
Ser du den sløyfen som jeg har på,
den er så gild, så rød, hvit og blå.
Jeg bare venter
mor snart meg henter,
så skal vi sammen gå.

Far skal bli med du,
tenk, vi skal se du,
barna som går i rekker og rad,
se flagg og faner
i lange baner!
Å, du hvor jeg er glad!
Høre musikk, trommer og sang!
Å den som kunne bli med en gang.
- Kankskje jeg får du
lov neste år du,
da er jeg stor og lang!

Ingenting å si på utenatlæringa på skolen (og hjemme) den gang, så på spørsmål om dem øvde mye på 17. maisangene på skolen, er svaret nei.



Sammen med naboungene og de dem ellers leika med, dro søsknene til skolen for å være med på leiker 17.mai. De leika leiker som "Tjuven" og "Slå på ring". Beste trodde kanskje også det hadde vært noe slags underholdning på skolen denne dagen.



På spørsmål om hva familien pleide å spise på 17.mai kunne hun huske at de kosa seg med vafler. Det var ikke så mye som skulle til for at det ble fest. Utenfor huset ble det pyntet med flagg og bjørkekvister på nasjonaldagen.




Ha en fin 17.mai!


post signature

1 kommentar:

Liv sa...

Historiene om deg og bestemoren din, har på en måte vekket min interesse for farmor og det livet hun levde fra hun ble født i 1926! Takk, Gry! :)

Related Posts with Thumbnails