Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.

tirsdag 10. april 2012

Vårpåske på hytta 2012

Så var hyttepåsken over for denne gangen. I år som i fjor var det bart og kjørbar vei til tross for at påsken var litt tidligere i år. "Sommertemperaturen" de siste ukene før påske gjorde susen på snøsmeltinga. Da påsken var et faktum var det allikevel adskillelig lavere temperatur og mer varierende vær.

Siden hytteprinsen og jeg hadde fri hele påskeuka dro vi opp på mandag og var alene på skauen til onsdag. Da gjelder det å finne på litt.

På tirsdag våknet vi til sol og fint vær og da frokosten var fortært gikk vi ned på brygga og opplevde et av vårens forandringer. Det tordnet, buldret og "svishet" skikkelig i isen på vannet. Plutselig fôr det revner på kryss og tvers over isen og rett under brygga der vi satt! Moro! Etter en drøy halvtime roa det seg og de neste dagene hørte vi det nesten ikke.

Så pakka vi sekken med niste,drikke og favorittkjeksen og la i vei over kloppa og oppover i skogen mot Blåsten.  Hyttegutten har ikke gått hele veien opp og ned tidligere, så da er det godt å ha litt ekstra motivasjon liggende i sekken!

Oppover bakkene bar det og ved bekken måtte vi ha en liten drikkepause og kaste kongler og småstein uti. Vann i kombinasjon med utprøving av noen fysiske lover kan aldri bli feil for en liten gutt! Litt lenger opp i skogen lagde vi for endel år siden en hvilebenk til Beste så nå bar turen videre opp til benken.

Siste bakken opp til Blåsten er bratt for både store og små, og møter du et vindfall over stien turner du bare over! Siste kneika var tung men vi kom opp! Første gang for lillegutt på egne bein, men så var han trøtt da han kom opp også og glemte bort nista og kjeksen og forlangte å få legge seg til å sove med en gang! På saueskinn ble hytteprinsen lagt og sov under treet som Beste planta da jeg var 1 år gammel.

Onsdag bar det en tur hjem for litt proviantering. Opp igjen Skjærtorsdag alle tre. Været ble grått og da vi kom på Raje begynte det å snø. Kong vinter gir seg visst ikke sånn helt uten videre. Noen få cm med hvit dekke på bakken ble det. Langfredag var det grått og hustrig men vi fikk koselig besøk av Sissel og bikkja.

Påskeaften våknet vi til sol og fint vær og dagen var kommet for å felle de to bjørkene ved verandaen. Har prøvd å la dem bli stående et par sesonger etter ny veranda men nå er vi lei av rakler, frø og løv på verandaen hele sommersesongen. Vekstretningen gikk motsatt av ønsket fallretning så bjørkene ble forsynt med tau i toppen før felling for å styre fallretningen. Det gikk kjempefint! Pappa med Stihl!

Ble litt åpent og "rart" med en gang, jeg telte årringene og den eldste bjørka var 46 år gammel. Bjørkene ble kvista, kappa og forsøkt kløyvd. Bare de minste kubbene klarte kløyveren å ta så de ble lagt opp til tørk. Kubbene som ble lagt på tilsvarende tørk i fjor var tørre og fine å kløyve nå.

Kløyveren ble bytta ut med øks og jobben var snart gjort. Fin tid å gjøre unna vedsjau på nå, ikke for varmt og ingen insekter også får veden skikkelig vårtørk på seg.

2.påskedag våknet vi igjen til snøvær. Da var det greit at påsken var over og hjemreisedag. Snø da vi kom og snø da vi dro men nå er det VÅR no matter what!
Håper å få vært mer på hytta i våres, det er nesten den fineste tiden synes jeg....