Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


lørdag 3. mars 2012

Herlige vinterferie!


Hjemme igjen etter noen fine dager med kjempevær på hytta. Deilig å ha feriedager sammen alle tre! Pappan og hytteprinsen dro opp en dag i forveien med mat, pargas og mere til mens jeg tok ekstra tidlig vinterferie noen dager på fjellet i Fyresdal sammen med to gode hestejenter.

Vi opplevde fjellets skiftninger, mye vær, scooterkjøring og skitur. Helt topp!  Ekstra stas for meg å komme på fjellet siden "Sandoren" og " Blåsten" ligger i skogsterreng.



Da jenteturen var over var det bare å pakke sekken og div  i pulken og ta skia fatt fra Raje og ned til hytta. Var koselig å se gutta sine igjen! Vi har for det meste slappa av og bare kost oss ute i det fine været. Aka, prøvd skia litt, lest ( kun på hytta jeg rekker å lese bok...) spist og lagd bålmat ved gapahuken.



Vinterskue fra huken.


Ved (varme) og div panner må til når hytteprinsen skal lage bålmat. Her baker han ut sitt første pannebrød. Varmt halvgrovt brød stekt i panne på bål med smør og sukker på smaker godt utendørs.....



Vi har også vært på Blåsten å tatt mål av taket, bestilt og henta nytt undertak. Til sommeren skal taket på Blåsten skiftes. De gamle bølgeblikktaket har gjort sitt også skal hytta få undertak noe den ikke har hatt til nå.



 Etter befaring og råd fra snekker falt valget på dobbelfals 2.sortering panelplank til undertak. Dette er både ett rimeligere og lettere alternativ enn rupanel. Både dimensjoneringa av taket og transport er avgjørende i dette tilfelle.


Godt når taket er oppe! Da var det bare stabling og pressenning som måtte til. Nå er det bare å ønske våren velkommen så blir det snart legging av nytt tak. På Blåsten har det begynt å våres denne uka. Siste rest av snøen på taket smelter og rundt hytta har det blitt bart bare på noen få dager.



Med to eldre hytter er ønskelista lang over hva jeg gjerne skulle ha gjort noe med. Et av dem er å etterhvert skifte ut vinduene på Sandoren med slike type vinduer som det er på Blåsten. Er så lei av å bruke løse innervinduer om vinteren som ikke fungerer spesiellt bra.....


...også synes jeg det er så koselig med skikkelig midtstolpe som deler vinduet. På Blåsten synes jeg disse vinduene er ekstra koselige med heklekappene som Beste har laget.




Snakker om vinduer.....med soloppgang kl 7.45 på Sandoren ble det skikkelig morgenstemning i stua da solstrålene fant veien gjennom stuevinduene.

Etter hele dagen ute med puter, skinn og de gamle ullteppene i gapahuk og på verandaen, var det koselig med hyttebesøk, middag og bålkos.

 Takk for en koselig kveld rundt bålet J & J!



Visste jo at disse gamle ullteppene lå innerst i skapet etter Mimmi på Sandoren, men har ikke hatt de fremme og brukt dem tidligere. Tenk at de har ligget der i over 30 år, jammen på tide å få de frem og bruke dem! Synes de både er nostalgiske og har disse sarte pastellene som passer både sommer og vinter.

 Kanskje er det noen i blogglandia som vet noe om slike tepper? Heter de noe? Hvor er de produsert? Synes det er artig å vite mest mulig om de gamle tingene jeg har.....



Når mørket senker seg om kvelden er det koselig å tenne den gamle parafinlampa og stearinlysene. Vi slapper så godt av på hytta! Telefoner, internett og parabol blir bytta ut med vedfyring, vann i bøtte, lesing og mye frisk luft. Dette gjør tilværelsen på hytta så annereldes enn hjemme og det er akkurat det jeg liker så godt!



Takk for herlige vinterdager på hytta!


post signature

10 kommentarer:

Liv sa...

Så herlige bilder og tekst! Du beskriver dagene på hyttene så bra, at jeg kjenner meg liksom tilstede der! Kjempefin blogg! :)
Vi har også ett par slike gamle ulltepper, men jeg vet dessverre ikke noe om dem.

Liv sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Liv sa...

Det ble samme kommentar to ganger (trodde ikke jeg fikk lagt inn den første gang...), så jeg sletta den ene. Ser det står det også. Jaja. Glemte å kommentere taket! Vi har også bølgeblikkplater som er tilårskomne og stygge, og skal legge nytt til neste år. Har ikke undertak, vi heller. Hva skal dere legge oppå? Vi må ha noe som snøen kan gli av!

Sandoren og Blåsten sa...

Hei Liv og takk for hyggelig kommentar!

Det var nesten godt å høre at det var flere som ikke har undertak, ble lettere sjokkert når jeg oppdaget at platene var skrudd rett i åsene (Blåsten er lafta tømmerhytte). Det har imidlertid fungert for det var ikke råte eller fukt da vi sjekka.

På Blåsten legger vi til sommeren undertak, papp, sløyfer og lekter og "moderne" bølgeblikk-plater. De har mer "firkanta" bølger og har et sort belegg. Kan ikke huske hva de het. Det er liten takvinkel og taket er ikke dimensjonert for annet type tak så derfor falt valget på disse. Håper snøen lettere sklir av enn plater med taksteinsprofil. De er også rimeligere enn de platene som jeg la på Sandoren for noen år siden.

Der la vi stålplater med sort lakk som det er taksteinsprofil i. De vi har lagt på Sandoren heter Kami Pluss plegel. På den hytta er det 18 graders vinkel men snøen glir ikke av før vi begynner å fyre i hytta.

Lykke til med nytt tak på hytta!

Vibecke sa...

Åh, for et herlig og langt blogginnlegg ! Nå fikk jeg skikkelig vårfornemmelser, og en sterk lyst til å gå ut i skogen og nyte vårværet og luktene og lyset.

Det blir spennende med nytt da, jeg skal følge med på dere her inne *S*

Vårhilsen fra Vibecke

Merete sa...

Så mange fine bilder! Herlig å se!

Eldhuset sa...

Vi har også et sånt teppe som jeg har arvet av mormoren min. Vet ikke noe om det, men det er tykt og varmt iallefall:) Og av god kvalitet tydeligvis, siden det har holdt i så mange år!

Vibeke Reigstad sa...

Så deilig vinterferie :-)
Jeg har også noen slike koselige ulltepper. Har de selvsagt på hytta.
Ser at man kan bruke de også f.eks. til å sy trekk til varmeflasker: http://www.fretex.no/newsread/page.aspx?docid=10483
Her er mønster å alt. De som er hele er det dumt å klippe opp, men om man har noen litt mer ødelagte, så går det an...
Nå er det bare å glede seg til påske!
Hyttehilsen fra Vibeke

Bjørkli Søndre sa...

Så spennende med hytteblogg! Så koselig du har det! Her er det mange minner knyttet. Fant veien hit gjennom urørte på nib. Her vil jeg følge med fremover ja! Hytter og hus med historie og sjel gjør at vi legger et personlig preg på interiøret.

Ønsker deg en strålende ny uke!

Sirius sa...

Så fine hytter og mange kjekke tips! Skal også pusse opp hytta etterhvert så kjempekjekt å få litt inspirasjon! Legger meg til som følger jeg :)

Related Posts with Thumbnails