Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


mandag 2. januar 2012

Kranser og hjerter av naturmaterialer (og litt gjenbruk)


Bedre sent enn aldri! Det ble litt juleverksted med naturmaterialer i år også, både med og uten elever. Hvert år blir det noen nye ting som må prøves. Jeg henter ofte inspirasjon fra materialene selv, i kreative blomsterbutikker og sist men ikke minst bloggene: Atelier Kari og Moseplassen.

 Vi har hatt det veldig travvelt i høst med intens oppussing av barnerom og kjellerstue samt stue og kjøkken i huset oppe i skogbrynet.Jjeg har derfor vært glad for en lang, ganske tørr og mild høst. Jeg har sanka litt innimellom slaga også har jeg hatt Barlind og Hagetorn i egen hage som jeg har sanka litt av.

 I sommer ble det endel never da jeg kløyvde bjørkeveden på hytta. Den har liggi i press frem til jeg har brukt den nå. Ser at neverhjerter selges i blomsterbutikkene så da tenkte jeg det var for galt å bare bruke den til opptenning! Jeg har lenge gått med ideer til gjenbruk av gammelt gjerdemateriale, kanskje ser du på bildene hva som er brukt?
Her er noe av "produksjonen" fra 2011:



Dette hjertet har jeg laget av hønsenetting som er formet til en hjerteform og fylt med grønn og rød mose. Har pynta med lerkegreiner, kråkefot og kanelstenger.



Neverhjerter har det blitt i alle størrelser og til ulikt bruk i år. Her er det som pynt rundt noen juleduftende løkblomster. Juletreet og gavene fikk også en dose med disse hjertene som pynt i år.




To kranser med utgangspunkt i gjenbruk pynter opp den nymalte trappegangen. Ser du hva de er laget av som basis?



Riktig, det er gammel, rusten piggtråd! Fint å få fjerna fra naturen også vil den jo ikke "visne". Synes rustfargen er både , rustikk og fin på en gang.
 


 

Lerkegreiner og kongler blir jeg aldri lei. Det bare jeg ha, her er det lerke- kongler som henger i lange remser med en tinnhest (som seg hør og bør en hesteeier!) i enden.



Så ble det jul i heimen i år også! Ble ferdig med nytt kjøkken og stue i siste liten før jula ble ringt inn. Når juleduken jeg har fått av Beste kommer på bordet, er det ikke så mye som skal til.. Her har jeg surra mose rundt rotklumpene og tvinna lerkegreiner rundt alle sammen  til slutt. Mosen sørger for å holde på fuktigheten hos løken.

Da var jula over, men endel av dekorasonene som ikke er spesielt juleaktige kommer fortsatt til å henge oppe, i huset oppe i skogbrynet.


Godt nytt år!

post signature


2 kommentarer:

Heidi sa...

Så mye fint du har laget. det fineste som fins er pynt av det som naturen gir oss. trivelig med et innlegg fra deg. En stund siden sist. Et riktig godt nyttår til deg og dine. Håper det går bra med oppussingen.

My home is my Castle - by Kari sa...

Hei og takk for koselig besøk hos meg :)
Så mye fint du lager !!

Moro at du likte skapet mitt. :)
Det heter Clifton og str er B160xD40xH215 cm

Hvis du går inn på Living.no kan du se mer av det..

Ha en fin dag :)
Klem,Kari

Related Posts with Thumbnails