Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


lørdag 10. september 2011

"Gammeldags søndagstur" på en lørdag, med fyring på den nye bålplassen.


Yr lovte godvær i dag, så da ble det dagstur til hytta på Sandoren. Med bålfyring i blikket dro vi i vei med hamburgermiddag i sekken og nytt tilskudd av saueskinnsfell handla på Dyrsku`n.


Får aldri nok og sambo synes det har blitt handla inn mange feller her de siste åra....(men så har jeg handla inn til to hytter og en gapahuk også da.....)


 I fjor og i år har jeg handla saueskinna hos standen til "Skinnlåven" som holder til på Hønefoss. Dette er feller av islandsk villsau til en anstendig pris. Vil du se bilde av saueskinn jeg har handla tidligere fra Lykka kunsthåndverk, med gammeldags trykk på baksiden, kan du klikke her


 


Her skal det fyres opp på den nye bålplassen! Hytteprinsen sørger for ved (skal tidlig krøkes som god krok skal bli!)



....Og fyr ble det. Deilig og varmt å sitte i huken og på benkene rundt bålet med kaffekoppen og kvikklunsj....

Etter en liten ryddesjau rundt huken etter bygginga, ble vi fort sultne så da var det bare "å begynne på middagen" som det heter, hihi. Hamburgerne ble grilla på bålet i grillrist og med ferdig tilbehør så var middagen "på bordet" i løpet av noen minutter. Bålmat smaker alltid godt!




Og etter middag må man jo ta seg en middagslur og jammen sovna ikke både far og sønn med saueskinn både over og under seg! De saueskinna er ikke dumme du, hehe! Imens fikk jeg endel av vinterveden som har vært stabla til tørk i sommer, inn under tak for vinteren. Balansestokk (som kan bli moro for både voksne og barn) ble også bundet opp mellom to trær ved huken.


Fikk skikkelig søndagsturfølelse i dag, og med genseren Mommo har strikka, ble disse bildene bildebehandla til å se litt gammeldags ut. Nesten slik jeg husker det fra barndommen.....





Takk for turen, kommer snart igjen!


post signature

1 kommentar:

Nina sa...

Så koselig dere hadde det der!
Og hytteprinsen koser seg på tur:)

Lenge siden jeg har sett dere i bhg.Henter vel til forskjellig tid.

Related Posts with Thumbnails