Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


tirsdag 2. august 2011

Vi gikk en tur på stien.....


Med noen feriedager på hytta for meg og prinsen, blir det noen småturer med bæremeisen. Denne dagen gikk turen over kloppa på Sandoren og opp på Blåsten, for å se litt etter mauren. Den har vært "sett etter" i alle år av Beste, så da er det best jeg følger opp litt ekstra. Stokkmaur ( eller andre slags maur for den sakens skyld) vil jeg ikke ha noe av!




Stor gutt, snart 3 år klarer å over kloppa selv nå!


En skal tidlig krøkes som god krok skal bli!
Det skal nok bli mange slike turer for prinsen som en dag skal overta disse hyttene.....


Etter kloppa bar det oppover bratte bakker. Da var bæremeisen og muttern som hest god å ha for små bein.


Så var vi oppe og her blomstrer de gamle staudene til Beste i karrig jord. Viktig å passe på så staudebeddene kan blomstre videre og ikke la ugresset få overta helt. Litt gjøsel må jeg nok også sørge for. De nærmeste buskene blir også "frisert" ( klipper av de nye skudda) litt slik at de beholder formen og ikke vokser seg for store.


Her oppe har vinduer , vindusomramming, vindskier og verandaen innvendig blitt malt hvit i våres. Fint med driftige leietakere! Nå ser hytta mest lik ut slik den en gang ble satt opp, rent fargemessig. Vil du se hvordan den så ut da den ble bygget på tidlig 50-tall? Da kan du klikke her.


Linerla så vi også, den hører til på Blåsten og har vært her helt fra uthuset ble bygd i etterkrigstida. Den har de siste to åra hatt reir i uthuset. Koselig gjensyn der den tripper på bergene omkring og kanskje lurer den på noen brødsmuler? Prinsen serverte kjeks.....

Stokkmaueren så vi heldigvis ingenting til, men sukkermaur (små svarte) var det endel av langs muren på to av veggene. De skal vi nok sørge for skal få litt "å bite i". I likhet med musa som jeg legger ut musegift til, så opererer jeg etter mottoet for utrydding av uønska skadedyr:
Alle skal få!



post signature

2 kommentarer:

Synnøve. sa...

Hei der.
Så herlige turer dere gjör opp til hyttene. Det er kosligt når man får med seg barna.
Håper at maur og annet holder seg langt unna.
Her skiner sola og det er deiligt ute.
Skal ut en tur nå og nyte varmen på verandan.
Ha det gott min venn.
Klems Synnöve.

salige lavendel sa...

Så idyllisk det ser ut der!Modig liten pjokk som våger seg over til andre siden på egne ben.

Related Posts with Thumbnails