Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


mandag 1. august 2011

Endelig er skapet ferdig!


Ting tar tid! Oppussinga av "Olaugskapet" er endelig avsluttet og skapet plassert på tiltenkt plass på hytta. Jeg startet i våres med å pusse ned hele skapet. Hadde først tenkt å prøve meg frem med en interiørbeis, men pussinga av utskjæringene var vanskelig med all lakken, så da ble planen endra til maling.


Så ble skapet salmiakkvaska og malt med 3 strøk Lady oljemaling i fargen Caffe Latte. Ville gjerne ha et litt gammeldags og "slitt" overflate og ble anbefalt en lakk i fargen mørk eik som er et nytt alternativ til de gamle lasuroljene. Etter litt prøving og feiling ble litt lakk påført og dratt ut med en fordriver. En, to tre, ferdig!


Moro med slike småprosjekter, neste gang jeg skal gjøre noe lignende skal jeg ikke bruke så mye tid på å pusse det ned, bare pusse over slik at det blir heft og så salmiakkvaske før maling.


"Slitte" kanter og "gammeldags" overflate. Raskt og enkelt ved bruk av mørk lakk og fordriver. Inni Skapet er det 2 hyller og 2 lave skuffer. Disse har jeg trukket med linstoff i bunnen. Finner jeg passende tapetrester så kanskje jeg tapetserer innsiden av skapdøren og hyllene en dag, vi får se.....




 Selvfølgelig skal man vurdere hvorvidt man bør endre gamle møblers utseende slik at de ikke lenger er autentiske, men dette skapet hadde endt på loppis eller dynga hvis jeg ikke hadde "forbarma" meg over det. Slik så det ut da jeg fikk det.

Synes det nyoppussa skapet etter Olaug passa fint inn i kroken her sammen med de andre gamle tinga.
Nå er det bare å nyte de fine dagene med sol og bading fremover!
Fortsatt god sommer!




post signature

1 kommentar:

Anonym sa...

Skapet ble kjempeflott det Gry! Godt jobbet.
Bjørg

Related Posts with Thumbnails