Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


tirsdag 7. juni 2011

Nymalt tak, lysna vegger og gamle ting på hytta.


Jeg har den siste måneden vært på dagsturer på hytta på Sandoren og malt taket i stua og kjøkkenet. Jeg og mamma lysna det for  noen år siden med panellakk tilsatt ekstra hvit, men nå ville jeg ha malte egghvite tak. Med stort sett bare parafinlamper og stearinlys som lyskilde vil jeg gjerne ha det så lyst som mulig. Siden alle møbler etc var ryddet ut, tok jeg likegodt et nytt strøk med ekstrahvit panellakkveggene også.
Moro å se hvordan det blir etterhvert som malingsarbeidet skrider frem!

 

Så var det å få vaska og rydda alle ting på plass. "Brath'n-bildet" (lokal kunstner...) over sofaen har blitt bytta ut med en gammel furet-værbitt planke som fungerende hylleplank med det gamle hyttevinduet, strykjernet og parafinlampa fra Blåsten til pynt. Foreldregenerasjonen rister nok på hodet og gir seg nok over at det går an å ha en så "stygg" hylleplanke i stua! Synes planken er kjempefin jeg! Liker at den er så rustikk også har jeg fått den av mentor for gapahukprosjektet.

Serviset fra Egersund med stråmønster ble vaska og tørka med gamle hvite håndkler med bolsterstriper etter min oldemor Jenny. Kanskje hadde hun dem på gården Nedre Berg som hyttetomta kommer fra?

 
På vei opp på hytta måtte vi stoppe i en veikant og plukke en bukett med:

skogstorkenebb, , flerårig urt i storkenebbfamilien. 20–80 cm høy, håndflikede blad og fiolette, av og til hvite blomster (albinisme). En av de vanligste artene i skog og eng over hele landet. Kalles også bl.a. sjuskjære, sankthansblom og jonsokblom, som også er navn på arter i nellikfamilien.

Det er også fugl i to av fuglekassene som jeg hengte opp tidligere. I den ene er det 6 kjøttmeisunger og det så ut som både mamman og pappan hadde sitt fulle hyre med å skaffe mat til ungene. Moro for hytteprinsen å få se ungene i fuglekassa. I den andre kassa er det en svart og hvit fluesnapper som ruger på egg, blir spennende å følge med.

 

Jeg og hytteprinsen overnatta og da skal jeg si man kommer opp om morgenen! Kanskje ikke det første man tenker på kl 06.00 men man får jo nyti synet av morgendisen som går over Sandorvannet da....Veldig fint!

post signature

3 kommentarer:

marit´s,,, sa...

Nydelige bilder,,
Ha en fin dag , Marit.

Gunn sa...

Så fint det ble med den rustikke pynten!

Og blomstene ble så fine i den gamle kaffekanna og melkespannet, skal virkelig sette blomster i kaffekanna mi og, melkespannt misunner jeg deg.

Det er moro og følge med på fuglene om dagen!
Ja det lønner seg å stå opp tidlig, elsker slike tidlige morgener, jeg.:)

Anonym sa...

Jammen godt Haakon får deg opp om morra'n! Veldig fint morgenbilde!

Hilsen Søster'n

Related Posts with Thumbnails