Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


fredag 24. juni 2011

Legging av gulv i gapahuken før skoleferien


Tida flyr, over en uke har allerede gått siden vi hadde siste turen på hytta med jobbing på gapahuken med elevene. Oppdraget denne gangen var å legge gulv. Jeg hadde på forhånd kjøpt inn og kjørt opp materialer. Vi brukte 2"4" til bjelkene som vi la fra stokken i fremkant, til stokken i bakkant på huken. Dette ble en fin økt med matematikk i praksis, her målte, regna og tilpassa elevene slik at avstanden mellom bjelkene ble så nærme 60cm som mulig.



For at alle bjelkene skulle stikke like langt ut i frem og bakkant strakk vi ei snor på langs som vi la bjelkene etter, før de ble spikra fast. Elevene var flinke til å krysspikre! Da bjelkelaget var på plass var det terrasseborda som skulle skrus på plass. På grunn av avstiverne og bærekonstruksjonen i huken måtte noen av borda tilpasses litt med sag og hugg-jern for at de skulle passe inn "rundt" stokkene. Eleven var ivrige med drillene så skruinga gikk som en leik.


Siden vi lærerne skulle på seminar samme dag hadde vi ikke noe slingringsmonn på tidsbruken. Dette var også avslutningstur for elevene i 7.klasse så litt tid til grilling og kakespising måtte vi jo også ha! Vi rakk å legge halve gulvet før vi måtte gi oss.
So far, so good!


Da er det bare å ønske seg sommertemperaturer både på land og i vann og nyte ferien før vi skal fortsette jobbinga med gapahuken i august. God sommer til både elever, kolleger og alle som er innom bloggen!

Takker også for hyggelige tilbakemeldinger på hyttebloggen, både her i blogglandia og "live"!




post signature

2 kommentarer:

Snertne sneller og små nøster sa...

Så flinke elevene var :-) Matematikk i praksis er knall, og selv 'mattehatere' koser seg - de kan bli ganske overraska i etterkant over at det faktisk var matte de jobba med ;-)

Vet du - jeg har også brodert god-natt-vers fra jeg var lita :-) akkurat likt ditt :-))

Ha det godt - klem Siv

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Skulle nok ha gått i lære hos deg, jeg også. Jeg er vel så imponert av lærerne som klarer å oppmuntre elevene til dette:-) Sikkert godt med ferie nå. Nå blir det nok lyst og trivelig på Sandoren. Åhh - stråmønster fra Egersund - det er koselig det!
Nå krysser vi fingrer for sommer og sol!! Fortsatt god sommer!!
Klem fra Hjørdis

Related Posts with Thumbnails