Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


tirsdag 3. mai 2011

Noen som har tips til oppussing av skap?

Jeg har fått et skap som har tenkt å pusse opp og ha på hytta på Sandoren. Det er et hjørneskap (greit når man har litt liten plass..) i 50-tallstil.



Har sett flere flinke interiørbloggere som har pussa opp lignende skap som har blitt kjempefine. Jeg har et par ideer selv, men skulle gjerne hatt noen synspunkter og tips. Det hadde forsåvidt passa inn uten å gjøre noe med det, men det har noen skader og lakken har flakka av noen steder, også tenkte jeg det kunne være spennende å prøve å pusse det opp.


Skapet skal stå innerst i hjørnet her. Kanskje male/beise spisegruppa også? Male pinnestoler er vel kanskje ikke så lett å få fint? Spisegruppa er trehvit og lakka...


Kjøkkeninnredningen er malt i fargen Caffe Latte. Det er åpen kjøkkenløsning i forbindelse med spiseplassen.
Hva tror dere vil passe best? Olje?, beise?, male? Har dere forslag både med og uten oppussing av spisegruppa? Blir kjempeglad for tilbakemeldinger! Har du gjort lignende ting så link gjerne til egne prosjekter i kommentarfeltet. I går startet jeg med å vaske skapet med Salmiakkvann, så nå bærer det ut til pussejobben. Fikk så fin pussemaskin av min kjære i gave for et par år siden, så nå er det på tide å få testa den! Også gleder jeg meg til å se hvordan skapet blir når det er ferdig, kanskje blir det slik du foreslår? Blir morro å blogge om det ferdige resultatet!


post signature

2 kommentarer:

November- symra sa...

Heldige du som har fått tak på et slikt kult skap.
Hadde en gang et slikt skap fra femtitallet, jeg beholdt den orginale finishen, men hadde på et par lag halvblank klarlakk.
Det kan selvfølgelig grunnes å males i den fargen du ønsker. Det kommer jo litt an på fargene på omgivelsene hva du velger. Hvis du vil at det skal vise godt igjen finnes det noen lyse grønne og turkise farger som er herlige. Disse passer gjerne best inn i lyst fransk landstilmiljø.

Åshild i bestemors hage sa...

Vanligvis synes ikke jeg gamle møbler skal males, men fordi det er skadet og absolutt vil passe bedre inn - så sett igang.

Jeg vet ikke hvor mye du har malt fra før så forklaringen blir kanskje for elementær.

Etter lett pussing ville jeg grunnet med Heftgrunn. Puss lett over med fint sandpapir. Nå ser du om du må sparkle noen steder. Velg sparkel for treverk. La det tørke og puss ned. Alt støv må vaskes/tørkes av. Jeg bruker LADY oljemaling halvblank på alt. Hos dere er det litt avhengig av hva dere har brukt på kjøkkenskapdørene. Jeg maler alltid store flater med liten fast rull og stryker etter med en god bred pensel i en retning. Lykke til.

Related Posts with Thumbnails