Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


tirsdag 15. mars 2011

Miniserie del 1: De som bygde Blåsten


Har tenkt en stund på denne bloggen, hvorfor blogge og hva skal det tjene til? Jeg blogger først og fremst for min egen del, om hyttene og ulike emner i hovedsak knyttet til disse. Dette blir min digitaliserte "hyttebok". En dag skal jeg bestille bloggen på "blog to print" og få den hjem i postkassa i bokform. 

Så kommer jeg til kjernen, i bloggen dokumenterer jeg mye mer detaljert enn i den vanlige hytteboka. Her vil jeg også samle historikken om tomtene, hyttebygginga og hvem besteforeldrene/oldeforeldre mine var og hvordan de gikk igang med hyttebygginga. En dag skal hytteprinsen overta hyttene og da tror jeg det er av verdi å ha med seg historiene om slekta, hyttebygging og gammeldags hytteliv. Inntil da skal jeg forvalte og forhåpentligvis sørge for at poden overtar med samme glede som meg.....


I denne første delen av en miniserie om historiene tilbake i tid, begynner jeg med Blåsten. 

Tomta på Blåsten ble byksla rett etter 2.verdenskrig av min bestefar Georg og "Beste" (mor) Ragnhild. Dette var før det ble vei fra Raje og ned Råbakkdalen til Sandoren. Uthuset ble satt opp og brukt som hytte flere år før selve hyttebygginga begynte ca 1950.

 Hvor tungt dette må ha vært tror jeg ikke jeg kan forestille meg, for materialene ble båret opp hele veien fra Bjørndalssetra. Georg skal ha båret noe når det var skiføre denne veien og sagt at det var noe av det tyngste han hadde gjort. Georg jobba b.l.a som gruvearbeider ved Kongsberg Sølvverk så det sier jo sitt.....

Rart å tenke på at dette har vært brukt som hytte, her er det ikke gulv inne for å si det sånn.....

Tømmeret som ble brukt til bygging av selve hytta, var det som var tilgjengelig på tomta. Enten det var litt for lite tømmer eller tømrerne mente det "fikk greie seg" er usikkert men ihvertfall er det grunnen til at hytta "mangler" et verv med tømmerstokker over vinduene rundt.

Karl, min oldefar og Georgs svigerfar var den som hadde lært mest om lafting gjennom jobben for Sølvverket, så han var "fagmann" og ansvarlig for det laftetekniske. Da ting skulle bæres opp til hytta var det laget vei ned til Sandoren, så nå synes man jo det var lettvint! (15.min gange i tildels veldig bratt terreng.....).

Her er bilde av meg som baby første gang på Blåsten. Min oldefar Karl t.v. som jeg faktisk ble litt kjent med i oppveksten, mamma og bestefar Georg som dessverre døde da jeg var 1 år.

Bestefar Georg og meg med "Markens-dokka" 1970.


Meg 3 år gammel 1.juledag 1972, fremme på Blåsten etter å ha gått opp via Bjørndalssetra. Så lite snø det var og morro å se hvordan hytta så ut før. Vinduslemmene husker jeg godt.

 Jeg tenker med gru på det slitet det må ha vært å få opp ovner, materialer, skap og alt man trengte. Tenk for et pågangsmot, tålmodighet og tæl ( og en porsjon trass?) de hadde? Penger var det smått med, så det gikk ikke an å bare kjøpe det man ville. Ting ble arva, brukt om igjen eller lagd selv fra bunnen av. Et eget innlegg om de gamle tingene kommer senere.

Vannbøtta på den gamle fjøskrakken etter min oldemor Hanna

Beste`s søster bygde også hytte i nærheten etterhvert så det var sikkert både sosialt og hyggelig å komme seg på skauen og hytta når man endelig hadde litt fri fra hverdagens lange arbeidsdager. Fisking, molteturer og skiturer var kjærkomne avbrekk.

Etter at Beste ble enke bare 50 år gammel, har hun vært veldig mye på Blåsten. Det har vært hennes paradis på jord og her har hun "bodd"  fra 17.mai til ut i oktober helt frem til sept 2008. Da hun fikk tilbud om å kjøpe hyttetomta for ca 20 år siden, var det ikke noe å lure på. Dammen i berget som hun har renska frem for hånd har vært redningen for tilgangen på vaskevann. Jeg husker at oldefar Karl ( rundt 90 år måtte han vært på den tiden...) og jeg var med og hjalp Beste med flere spett og tunge tak for å fjerne den siste store steinen vekk fra dammen. Da tomta skulle måles opp før innløsning, var det derfor naturlig at Beste var med på oppmålinga og fikk dammen med innenfor tomtegrensa på 1 mål.

Beste er ei "jente" med tæl i og har i alle år båret opp det hun har trengt av mat og drikke (de siste åra har hun fått god bærehjelp da). Drikkevann har hun henta i ei naturlig olle et stykke unna og ved har hun renska skauen for i en drøy omkrets rundt hytta. Ikke ei nedfallsbuske som unngikk hennes vedsankingsblikk nei! For ikke å snakke om tyri! Godt å ha til opptenninga også lukter det så godt! Beste har lært meg hvordan jeg finner tyri i skogen, så bare hytteprinsen blir gammel nok, skal jeg ta han med på sanking.

Dette blide er tatt av Beste på Blåsten bare 2 uker før helsa svikta og Beste ikke lenger orka å være på hytta lenger.

Fisk ble fiska i Fjellvannet, Jerngruvannet og Ringtjenn. Tyttebær, blåbær og molter ble sanka hver høst og tatt med hjem og gitt bort til andre gamlinger som ikke kom seg på skauen. Ingen hadde flere fugler på hytta si enn Beste, men så fikk dem foring hver dag og godt med husly i alle fuglekassene på hver en furustamme.


Oldemor, barnebarn og oldebarn på Blåsten. Her er hytteprinsen bare 11 dager gammel og besøker Beste på Blåsten, aug 2008.

I 2009 skulle Blåsten selges da ingen lenger hadde interesse for stedet og jeg fikk kjøpe det av faren min og Beste! Viktig for meg at det forble i familien og at jeg kan ta vare på det slik som det fortjener, frem til neste generasjon overtar.

Dette bilde er tatt av oss på Bestes 91 årsdag da vi "feira" med bålmat og tur til Ertstjern.

 
I morgen 16.mars fyller Beste 94 år, Gratulerer med dagen! Vi gleder oss til å komme på besøk og kanskje en liten prat om "gamle dager"?



post signature

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kjempekoselig historie Gry! Dette må du få vist Beste at du har lagt ut :-)
Kos deg videre med historiene, gleder meg til å lese mer.
Hilsen Bjørg

Hønemor. sa...

Oj så gøy å se og få lese om Blåsten fra gmlt av:)
Hærlige bilder, spes morsomt og se hvor lik hytteprinsen er lik sin mamma;)-Og bilde av Beste i kjeller trappa hehe.Gleder meg til fortsettelsen!

Finn Arne Jørgensen sa...

Flott tekst, gleder meg til å lese mer! Har lagt ut en anbefaling til lesere av Hyttedrømmen-bloggen.

Marita (ensmakavhonning.com) sa...

Kjempe koslig Historie om Blåsten, virkelige morsome og sjarmerende bilder :) Vi gleder oss til fortsettelsen vi også, og flere flotte bilder:)

God helg videre :)

Anonym sa...

Ingen tvil om at begge hyttene har fått rett eier, iallefall. Blitt så¨fint begge steder, og koselig å lese om hvordan besteforeldre generasjonen har jobba for at det skulle bli det flotte plassene det har blitt!

Klem fra søster'n

Related Posts with Thumbnails