Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


fredag 25. februar 2011

Norsk rustikk stil og vinter på hytta


Før jul kjøpte jeg striesekker på Clas Ohlson for å ha pakkesekker til nissen. Etter avtjent tjeneste har disse liggi i kjelleren og venta på oppdrag. Jeg liker den grove rustikke veven på strikesekkene og hadde lyst til å lage noe av dem.

Da vi rydda i uthuset på Blåsten i fjor høst fant jeg noen av de miniskibindingene jeg husker fra barndommen, nemlig de med rødt, hvit og blått stripemønster. Synes de er så fine også tenker jeg på koselige minner fra vinteraktivitet som barn. Har brukt dem til å dekorere Norgesglass m.m. Disse remmene sammen med striesekkene inspirerte meg til å lage en stor pute til å bruke ute på verandaen på hytta når det blir bart. Kjekt for lillegutt å kunne ha en stor pute å boltre seg på utendørs som tåler en støyt.



Jeg brukte maskeringstape til å "tegne" opp flagget med og tekstilmaling. Dette var igrunn den morsomste delen av jobben. Får lyst til å lage flere slike "trykk".



Så var det bare å sy sekkene sammen også fora jeg på baksiden av flagget for at innholdet i puta ikke skulle synes for mye igjennom.


Puta jeg har brukt inni ble litt for liten, så ei halvtykk avlagt dyne bør duge. I disse ski VM-tider kan det jo ikke passe bedre med ei heilnorsk pute på benken ? Sammen med kubbelys i Norgesglass risikerer man nesten å bli litt nasjonalromantisk! Har du store eller små prosjekter du sysler med til hytta? Eller kanskje flere ideer til bruk av striesekker?

Ønsker dere en god helg og fin vinterferie for dere som har det.




post signature

8 kommentarer:

Hilde C. sa...

Det er moro å holde med på tekstilmaling. Puta di ble kjempeflott, og bildene fikk meg til å ville reise på hyttetur med det samme :-)

re:signert sa...

Så smart med det flagget. Artig. HEIA NORGE!!! Signe

Anonym sa...

Dette var jo bare knallflott Gry! Skjønner ikke hvor du får ideen fra.
Kjenner nesten lukten av snø, appelsiner og bålrøyk.
Bjørg

Atelier Kari sa...

Hei og god søndag! Flott trykk på striesekken din! Tusen takk for en veldig hyggelig kommentar på min blogg, og for at du linker til meg! Klem fra Kari

Anne(ensmakavhonning.com) sa...

Så smart å bruke striesekk til pute,kjempestilig ble den :)
Klem

Anette Willemine sa...

Så utrolig tøff den puta ble! Jeg har også alltid likt slik grov strie/jute. Har noen gamle varianter av slike puter liggende innerst i et skap. De ble sydd på 80-tallet da noen venninner og jeg var superopptatt med ALT som var ekte norsk! Ha! Slike stripete skiremmer bruker jeg fortsatt!! De får meg til å minnes mang en koselig skitur både hjemme og på fjellet.
Veldig koselig blogg du har. Kommer gjerne igjen og legger meg derfor til som følger. :)

Ha en strålende tirsdag!

Hilsen,
AW

Bibbi sa...

Artig at du bruker tingene om igjen og puta ble jo bare LEKKER!!

Miriam sa...

Hei!
Så hyggelig blogg du har.
Syns den puta ble råstilig,kanskje jeg skulle prøvd meg på dette.
Så at du lette etter oppskrift på dorull dukker.Send meg mail så skal du få oppskrift.
miriamhobby@gmail.com

Related Posts with Thumbnails