Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


tirsdag 14. desember 2010

Juleverksted på Haugen

Endelig skulle høstens innsanka  naturmaterialer ende opp som diverse kreative sprell på det årlige juleverkstedet på Haugen! Vi boltra oss i hauger med ulik type mose, kråkefot, lerkekvister, grankvister med kongler, masse gran og furukongler, granskjegg, tørka villnyper, nøtter, noen røde bær vi ikke vet navnet på, tyttebærlyng, blåbærlyng, einer og røsslyng. Herlig!



 Skikkelig husmorferie med venninneprat, julebrus, sylte, gløgg og pepperkaker ble det, sammen med kranser av alle slag. Så koselig og befriende kreativt!



Noe av dette har vi prøvd oss på tidligere og noe har vi latt oss inspirere av i blogglandia (spesielt Moseplassen og Atelier Kari ). I år har vi vært flinke til å sanke inn og det kom godt med, for det går mye materiell! Vi gjør oss nye erfaringer for hvert år, så det er stadig et forbedringspotensiale og ubrukte ideer.

 Nytt i år var mosefigurene laget i pepperkakeformer og  "fylte" mosehjerter med kjerne av hønsenetting. Teknikken med å tre ulik pynt på en snor for så å vikle snoren på kransen gav også mange muligheter. Tørka Villnyper og Valnøtter (som vi borra hull i) fungerte fint. Her er det jo bare fantasien som setter begrensningene. Veldig morro å prøve noe nytt også var det jo veldig enkelt!

På forhånd hadde jeg laget 6 grunnkranser av bjørkekvister så i år ble alt 100% hjemmelaget. Det er stas!
Her er noe av det vi lagde:







Et meget idyllisk sted for kreativ utfoldelse der julestemningen bare kommer sigende....
Takk for årets juleverksted!


post signature



3 kommentarer:

Hønemor. sa...

Ai ai nå klør det i mine fingre, jeg vil å lage!!
Må få satt av litt tid i helga, super flotte bilder, mosefigurene og hjerte falt skikkelig i smak..
Deilig med kreativ jente kveld kan jeg tenke meg:)
Hilsen nabo`n.

Anonym sa...

Så kjempeflinke dere har vært! Ble veldig misunnelig når jeg så resultatet. Skal komme bort og inspisere en dag.
Klems fra nok en nabo, tvers over plenen.

Gunn sa...

Oi så mye fint dere laget!!

Related Posts with Thumbnails