Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


lørdag 9. oktober 2010

Høst og "husmorferie" på Sandoren

Denne uka var det duka for en aldri så liten "husmorferie" sammen med ei venninne, så etter at menn, barn og hest var organisert for de neste 24 timene bar det avgårde til skauen i skikkelig regnvær. Har man først barne og heste-vakt så er det ingenting å lure på, vær for være vær!

Og om vi koste oss! Vi er to jenter som ikke har det med å holde oss for lenge i ro så det ble sjauing ute for å få blomsterløkene i jorda (våren skal jo også forberedes...) Biffen ble grilla og med masse levende lys, god fyr i ovnen sammen med godt drikke synes vi i grunn høstferien var helt topp!

Skulle det bli en skikkelig husmorferie kom vi ikke utenom litt hekling (hehe, hvem skulle vel trodd.....) og bestemor-ruter ble det!
Denne gamle dynamittkassa som jeg fant i uthuset på Blåsten, har jeg nå flyttet ned på Sandoren og gjør nå nytten som avlastningsbord til sofaen. Kasssa stammer fra Sølvgruvene på Kongsberg der min bestefar og oldefar jobbet.

Neste morgen våknet vi til sol og klart høstvær, da var det bare å komme seg ut å knipse litt og prøve ut det nye kamera. Høsten er fin!







Før vi kunne vende nesene hjemover igjen, var det godt å få hjelp til litt høstrydding. Møbler som skal ryddes vekk og lagres for vinteren, sisterna tømmes, innervinduene monteres, krukker tømmes, vannlåsen tømmes for vann, veden skal inn under tak og musegift legges ut.

Mamma insisterer hvert år før vinteren er på vei, at det skal henges eienerkvister i klinka på hyttedøra. Gammel overtro forteller at "småfolket" da ønskes velkommen til å passe på hytta når vi ikke er der. Da kan vinteren komme.

Takk for oss!


post signature

9 kommentarer:

Hønemor. sa...

Hei hei:) Det kaller jeg flotte bilder! Var det torsdag? da var nemelig jeg å ute å knipset i ett perfekt høst vær! Så kult med den dynamitt kassa, den er det nok ikke mange av..og det er viktig og holde seg inne med småfolket:)
-Nabo`n.

Gunn sa...

Så flotte bilder du har tatt!
Best å holde "småfolket" ute ja. Har ikke hørt den med å henge einer i dørklinka, men det var jo dekorativt. Har hørt at de strødde einer på gulvet inne på setra når de forlot setra på høsten.
Dynamittkassa var bare såå fin!
Ha en fin uke!

Livet i Fattighuset sa...

Oi, så fine bilder du har tatt, Gry. Skikkelig høst. Slike jenteturer er gull verdt!

Marie

Grip dagen sa...

Høres deilig ut med hyttetur!
Som jeg savner hytta vår nå i høstferien. Jeg må jobbe døgnet rundt nå, for å få nok varer til utstillingen. Savner hyttelivet med peiskos og morgenkaffi på trappa. Sukk...
Bildene du viser var herlige.
Flott når naturen er kledd i høstfarger.
Ha en fortstatt flott høst.

Klem Marit

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Tusen takk for koselig hilsen hos meg. Jeg har lagt meg til som følger av den fine bloggen din. Hørtes koselig ut med venninne-tur. Koselige plasser du har! Og nydelige høstbilder du har tatt. Tenk å ha 2 plasser å drømme seg til. Jeg har nettopp funnet 2 dynamittkasser. Alfred Nobel, står det på dem:-) Kjekt å vite litt om historien bak dem. Ha en flott høst videre. Klem fra Hjørdis

Solveig sa...

Åååå for noen spesielle og flote bilder du har tatt!! Ikke rart dere koste dere i slike omgivelser! Dette høres ut som en slik jentertur jeg liker; ta livet som det kommer og bare slappe av og gjøre ting man liker:o)))
Veldig flott den kassa. Passe fint på hytta di:o)
Ønsker deg en fin uke!
Klem fra Solveig

Atelier Kari sa...

Hei!
Takk for hyggelig hilsen på Moseplassens blogg! Det er hyggelig å være til inspirasjon. ”Naturen får hjerterøttene til å danse”. Ha en lykkelig helg!
Hilsen Kari.

anne - moseplassen sa...

Hei Gry :)
Jeg sier som Kari over her, tusen takk for hyggelig hilsen, det er fantastisk å høre at du som lærer ble inspirert, og at du tenkte på å spre det videre til kolleger :D

Og tusen takk for gratulasjonen med skribentjobben! *klem* og God Helg!

anne - moseplassen sa...

Hehe, også glemte jeg jo helt å si at jeg synes alltid det er en fryd å komme inn her og få noen glimt fra skogen :) Nydelige bilder!

Related Posts with Thumbnails