Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


tirsdag 28. september 2010

Sanking av naturmaterialer

Nå er det tid for sanking av naturmaterialer til juleverksted, slike juleforberedelser kan jeg like! Klar luft, sol og høstfarger i skauen, bedre blir det nesten ikke. Er langt ifra i mål ennå, skal på leting etter lerkekvister, kastanjer, tyri, sibirkornell-kvister (er det ikke det de heter de røde grenene på hagebusken tro?) og hengebjørk. Håper på fint vær til helga!

Mye fint og mange tips å hente på samleposten om naturmaterialer på http://moseplassen.com/2010/09/sank-naturmaterialer-til-dekorasjoner/

I tilegg til dagens "fangst" ( i disse elg-jakt-tider...), har jeg tidligere sanka einergreiner og moser.



De grønne lange"stenglene" vet jeg ikke hva heter, men jeg har funnet dem i voksende på sandbunn i utkanten av ei myr. De kryper bortover bakken. Veldig fine til kranser!



post signature

3 kommentarer:

yesheimen sa...

Tusen takk for koselig komentar inne hos meg. Tror ikke jeg har vært her før, men nå skal jeg jammen følge deg.

Så kosleig å samle ting til juleverlksted da. Du har allerede mye bra materiale ser jeg. Du er sikkert kreativ og flink, og jeg gleder meg til å se hva det blir brukt til.

Ønsker deg en fortsatt fin uke, nå får vi bare nyte det herlige høstværet.

Klem Ann<3

Jorunn Elizabeth sa...

Hei. Koselig å høre om hyttene dine. Ble bitt av basillen om å sanke fra naturen. Men,-hvordan tørker man mose/blader/kongler på best mulig måte? Leste om noen som tørker mose i stekeovn på svak varme. Blir den ikke "sprø" da? Hadde vært kjempekjekt om du kunne skrive noe om dette emnet.

anne - moseplassen sa...

Hei :)
Jeg har ikke glemt deg alstå, det bare gikk litt i stå med meg her, litt mye annet å tenke på.

Så kjekt å se hva du har fått samlet inn. Du spør etter navn på grøne lange stenger, og det eneste jeg ser som faller innenfor lang grønn stengel på bildet er kråkefoten, eller mener du noe annet? Kråkefot er jo genialt rett og slett, skulle gjerne hatt meg noen slike ja.

Det er sibirkornell som har de røde greinene ja. Veldig fine. (og de er rødest når de er unge, så buskene bør beskjæres jevnlig)

Related Posts with Thumbnails