Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


søndag 22. august 2010

Tyttebær og Tigerlilje

I dag har Mommo, lilleprinsen, naboen og jeg vært på dagstur på Sandoren og Blåsten. Veldig kjekt med kort vei til hytta, da er det bare å dra på sparket når været er fint. Mommo og prinsen plukka tyttebær mens vi "bloggerne" var mer opptatt av å ta bilder på turen opp til Blåsten.



Beste (som jeg har kjøpt Blåsten av) har laget mange blomsterbed der. I de største beddene er det Tigerliljen som råder og nå er det like før den begynner å blomstre. Har blitt rådet til å sprøyte liljene med grønnsåpevann fordi det kommer noen røde biller og spiser på dem. Det var derfor godt å få gjort i dag. Fint med en slik plante som blomstrer så sent i sesongen for da er jo mye annet avblomstret. Har plantet noen slike hjemme også og satt ned noen løker så får vi se neste år.



Tigerlilje liker seg i full sol også er den hardfør og meget villig å få til. På Blåsten har den frødd seg selv etterhvert slik at det har blitt store bedd med slike. Den har frøene samlet på stilken som små runde svarte "bær". Tror dette er en gammeldags løkplante, har ihvertfall ikke sett den på planteesenter.

Deilig med en søndagstur for store og små, takk for turen!




post signature

1 kommentar:

Gunn sa...

Ser ut som dere har hatt en hyggelig søndagstur! De tigerliljene var flotte, kanskje det er noe for meg, jeg trenger blomster som blomstrer på høsten.

Related Posts with Thumbnails